Megóv-e minket a kávé a ráktól?

Reggeli kávénk nem csupán arra jó, hogy felébresszen minket. Egy közelmúltbeli amerikai kutatás szerint ugyanis a melanóma, a bőrrák leghalálosabb típusa ellen is jó védelmet biztosít.

A kávé gyógyítja a rákot?

A Journal of the National Cancer Institute szaklapban publikált kutatás szerint minden egyes bögrényi kávéval csökken az esélyünk arra, hogy kialakuljon bennünk a rosszindulatú melanóma .

Melanóma, rák, kávé, kávéfogyasztás, bőrrák, koffein
Melanóma ellen igyunk kávét?

Erikka Loftfield, a tanulmány szerzője, a Yale University School of Public Health doktorandusza szerint napi négy vagy több bögre kávé hatására körülbelül 20 százalékkal csökken a melanoma esélye . A korábbi kutatások arra mutatnak rá, hogy a kávézás a bőrrák kevésbé halálos típusaitól is véd, ugyanis csökkenti az ultraibolya sugárzás bőrsejtekre gyakorolt káros hatását - a Yale kutatói pedig arra voltak kíváncsiak, hogy mindez a melanómával kapcsolatban is igaz-e, amely a leghalálosabb bőrrák és egyúttal az ötödik leggyakoribb ráktípus. (2013-ban mintegy 77 ezer új diagnózis született, amelyből majdnem 9500 vezetett halálesethez a tanulmány szerint.)

Mennyi kávét igyunk naponta?

A U.S. National Institutes of Health és az AARP nyugdíjasszervezet által folytatott, mintegy 3,5 millió embert érintő tanulmány adataiból dolgozva a már említett következtetésekre jutottak: a több kávé jobb védelmet biztosít a melanómával szemben: a napi 1-3 bögrényi kávé mintegy 10 százalékos, míg a napi 4 bögrényi (vagy több) kávé körülbelül 20 százalékos extra védelmet jelent a bőrrák ezen típusa ellen.

A védelem mögött a koffein állhat, a kutatók ugyanis csak azoknál tapasztaltak jelentős kockázatcsökkenést, akik koffeintartalmú kávét ittak, így egyfelől nem voltak képesek felmérni a kávé más összetevőinek hatását, illetve azt sem tudták megvizsgálni, hogy a koffeinmentes kávé képes-e bármilyen jelentős védelmet biztosítani, állítja Loftfield. Ugyanakkor hozzáteszi: eredményeik még nem jelentik azt, hogy elég a kávéra támaszkodni, hogy védelmet kapjanak a bőrrák ellen. A naptej, a hosszú ujjú ruha és a széles karimájú kalapok több védelmet biztosíthatnak, mint a legjobb bögrényi kávé, jelentette ki a szakértő.

A melanóma, a bőrrák leghalálosabb típusa , csak az Egyesült Államokban mintegy 9 ezer halálos áldozatot követel évente. Ez az arány az elmúlt harminc évben folyamatosan növekedett, és mára az egyik leggyakoribb daganattípussá vált a 30 éven aluliak, különösen a fiatal nők körében. Magyarországon évente körülbelül 1700 új esetet írnak le. Bár a genetika fokozhatja az egyes emberekre leselkedő melanomakockázatot, a bőrrák megelőzésének legjobb módja az, ha védőruházat viselésével, naptej használatával, és általában a túlzott napfénytől való tartózkodással csökkentjük a sugárzás behatását.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.