Tényleg kiszárít a kávé és a tea?

A világon naponta közel másfél milliárd csésze kávé és hárommilliárd csésze tea fogy. Mindkét italnak jó néhány pozitív egészségügyi hatását ismerjük, azonban sokan úgy vélik, hogy a fogyasztásuk kiszáríthatja a szervezetet. Mi ebből az igazság?

Meglepő módon, a koffein vízhajtó hatásairól szóló legtöbbet idézett kísérletet közel száz évvel ezelőtt, 1928-ban végezték, és mindössze három kísérleti alany vett részt benne. A férfiak teát, kávét vagy vízben elkevert koffeinkivonatot ittak két télen keresztül, eközben rendszeresen mérték a kiválasztott vizelet mennyiségét.

Mégsem szárít ki a kávé?

Így hat ránk a teafogyasztás A tea valóban egyfajta csodaital, és érdemes mindenkinek ezzel kezdenie a napját - állítják francia kutatók, akik szerint a rendszeres teafogyasztás csökkentheti a korai halálozás esélyét. Tudjon meg többet, kattintson! A nagy mennyiségű koffein valóban vízhajtó hatású lehet, egyrészt azért, mert fokozza a vesék vérellátását, másrészt mert hatással van a szervezet káliumszintjére. A pontos fiziológiai mechanizmusok azonban még mindig nem tiszták a szakemberek előtt.

Ez a hatás azonban csak nagyon nagy mennyiségű koffeinre vonatkozik. Amennyiben reálisabb mennyiségekről van szó, a koffein csak enyhe vízhajtóként működik, és a legtöbb ember által kiválasztott vizelet mennyiségében nincsenek jelentős eltérések ahhoz képest, mint amikor azonos mennyiségű vizet isznak. Ezt állapította meg legalábbis egy tíz kutatás eredményeit összevető tanulmány, melyet a University of Connecticut tudósai végeztek.

A kávé az ásványi anyagokat is kimossa a szervezetből
A kávé az ásványi anyagokat is kimossa a szervezetből

A kutatások azért is lehetnek problémásak, mert a kísérletekben gyakran nem teát vagy kávét isznak a résztvevők (mint ahogyan azt tennénk normális körülmények között), hanem vízben oldott tiszta koffeint. Más elképzelések szerint a vizsgálatok során azt is figyelembe kellene venni, hogy mennyire van hozzászokva valaki a koffeinhez, vagyis szokott-e kávézni vagy csak a kísérlet kedvéért fogyasztotta.

A koffein vízhajtó hatásaival kapcsolatos eredmények tehát ellentmondásosak: az egyik kutatás szerint a kávéfogyasztás nemcsak a vizelet mennyiségét növeli meg a veseműködés serkentésével, de az ásványi anyagokat is "kimossa" a szervezetből. Egy másik kutatás viszont nem talált összefüggést a koffeinfogyasztás és a kiszáradás között.

Miért tapasztalhatjuk mégis azt, hogy a kávé- vagy teafogyasztás után többet megyünk vécére? Leginkább azért, mert ezt azzal az "állapottal" hasonlítjuk össze, amikor semmilyen folyadékot nem fogyasztottunk, nem pedig azzal, amikor ugyanannyi vizet ittunk.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

A fátyol- és gomolyfelhők mellett általában sok napsütés várható. Kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat. Egyre nagyobb területen északnyugatira, északira fordul a szél, és megélénkül, néhol megerősödik, majd késő délutántól az északkeleti tájakon számíthatunk helyenként erős, esetleg viharos közeli lökésekre.A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 33 és 38 fok között várható.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.