Újra hódít a kávébeöntés. Mire jó?

A vastagbél és a végbél daganatos megbetegedése a tüdőrákot követően a második leggyakoribb rákfajta, amely a daganatos halálozásban is a második helyen áll. Sokan ezért úgy gondolják, hogy az érintett bélszakasz tisztántartásával megelőzik a kórt. Az egyik módszer a kávébeöntés, amelytől egyéb előnyöket is remélnek. Pedig az eljárás nem veszélytelen.

A végbél- és vastagbéltisztítást az orvosok többnyire valamilyen gyógyító vagy diagnosztikai eljárás (például kolonoszkópia) előkészítésére használják. Vannak azonban alternatív gyógyászok, akik a beöntést méregtelenítésre is ajánlják.

Michael F. Picco, a Mayo Klinika gasztroenterológusa szerint erre azonban semmi szükség sincsen , mert az emésztőrendszer és a belek már kiszűrték a hulladékanyagot és a felesleges mikrobákat a szervezetből.

A vastagbéltisztítás hívei azonban úgy vélik, hogy a méreganyagok a tápcsatornába jutva különböző egészségügyi problémákat (például ízületi gyulladást, allergiát és asztmát) okozhatnak, s ezért a irrigálással javítják az egészséget, növelik az energiaszintet és javítják az immunrendszert.

A tisztításhoz nagy mennyiségű vizet - néha akár 50-60 litert - és adott esetben más anyagokat, például fűszernövények főzetét vagy kávét használnak a vastagbél átöblítésére. "Ennek hatásosságára nincs semmiféle bizonyíték" - jelentette ki dr. Picco.

Arra inkább, hogy a vastagbéltisztítás néha káros. A kávébeöntésekhez például bizonyított halálesetek kapcsolódnak, de akadnak kevésbé súlyos mellékhatások is, például görcsök, puffadás , hányinger és hányás. A beöntés növelheti emellett a kiszáradás veszélyét, bél perforációhoz vezethet, növeli a fertőzés kockázatát, változásokat okoz az elektrolitokban, ami veszélyes lehet vese- vagy szívbetegség és más egészségi problémák esetén is.

Sokan úgy gondolják, hogy a vastagbél kávéval történő tisztán tartásával megelőzhető a rák

Sokan úgy gondolják, hogy a vastagbél kávéval történő tisztán tartásával megelőzhető a rák

Néhány éve az ABC News arról számolt be, hogy egy floridai pár valósággal rabjává vált a kávés beöntésnek, s naponta négyszer (sőt volt, hogy tízszer) is elvégezték a műveletet. Sőt arról beszéltek, hogy remekül érzik magukat, sőt olykor eufórikusan. A különös függést az alakította ki, hogy emésztési, vese- és májpanaszaikra kerestek megoldást.

Az orvosi kutatások azonban egyáltalán nem igazolják vissza e tapasztalatokat. Klinikai körülmények között bizonyított előnyökről ugyanis senki sem tud, kockázatokról annál inkább. Dr. Ranit Mishori, a washingtoni Georgetown Egyetem kutatója a Journal of Family Practice folyóiratban ismertette tanulmányát, amelyből kiderült, hogy számos mellékhatással kell számolni a kávés beöntés után. Ezek a hányinger, a hányás, hasmenés, hasi fájdalom, illetve súlyos elektrolit veszteség, mert a kávés beöntés elősegíti a kálium kiürülését a szervezetből. Emellett olyan következményekkel is számolni kell, mint a vese- és májelégtelenség, levegő embolia, rektális perforáció, vérmérgezés, vastagbélgyulladás (kolitisz) és vérhas miatti halál.

De ha ennyire veszélyes, miért merül fel egyáltalán a kávés beöntés? Az eljárás története az 1940-es évekre nyúlik vissza. Egy német származású amerikai orvos, Dr. Max Gerson kidolgozott egy terápiás eljárást a rák kezelésére. Ebben szigorú diétát kellett folytatni (például nagymennyiségű gyümölcslevet inni), amelyet intravénásan beinjekciózott borjúmájkivonattal és beöntésekkel, például kávés beöntéssel egészített ki.

A Gerson-kezelés nem ért szép véget - az Egyesült Államokban nem is szabad már alkalmazni - súlyos egészségi problémákkal okozott, beleértve a paciensek halálát. (Az amerikai Nemzeti Rák Intézet ismertetője az eljárással kapcsolatos minden lényeges kérdésre választ ad.) A gyakori vagy rendszeres beöntés használata miatt - még ha "minden jól is megy" - a vastagbél és a végbél végül elveszti a képességét a megfelelő székletürítésre, s ezáltal teljes függőségbe kerül az adott személy székletürítése a beöntéstől. Azaz a beöntést az orvosok nem véletlenül csak a legvégső esetekben, súlyos székrekedés esetén ajánlják. De ez nem akadályozza meg a beöntéssel való visszaéléseket. Egy kis eufóriáért vagy a gyógyulásba vetett bizarr hit miatt többre is képesek, mint a kávés beöntésre.

Forrás: Mayo Clinic

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.