Megmérkőzött a hagyományos és az Atkins-diéta

Egy új, két évig tartó vizsgálat eredményei azt mutatják, mindegy, hogy az Atkins-módszert, azaz szénhidrátmentes diétát, vagy a hagyományos zsírszegény diétát követjük. A lényeg, hogy azt betartsuk, és mellette mozogjunk is.

"Ha fogyni szeretnénk, nem az a lényeg, hogy melyik diétát választjuk, inkább arra törekedjünk, hogy amit kiválasztunk, ahhoz tartsuk magunkat" - tanácsolja a tanulmány szerzője, Gary D. Foster, a Temple Egyetem elhízással foglalkozó kutatóközpontjának igazgatója.

Vannak azonban ellentmondások. Mindkét csoport résztvevői átlagosan testsúlyuknak csak hét százalékát adták le a két év alatt, ami nem rossz eredmény, ha figyelembe vesszük, hogy mindannyian jelentős túlsúllyal küszködtek. Azoknak, akik a szénhidrátszegény étrendet követték, még egy jelenetős előnnyel járt a diéta: vérnyomásuk, és "jó koleszterin" szintjük kedvezőbb lett, mint azoknak, akik zsírszegény diétával fogytak.

Tudja, mennyi a testtömegindexe? Régóta kutatják, hogy melyik a jobb diéta. E tanulmány azért egyedülálló, mert hosszú távon vizsgálta a két diéta eredményességét, és egészségre gyakorolt hatásait, számol be Foster. A tanulmány elkészítése az Egyesült Államok Egészségtudományi Intézete (NIH) megbízásából készült, melynek keretében 307 túlsúlyos résztvevő fogyókúráját kísérték figyelemmel két éven keresztül. A résztvevők fele, az Atkins-diéta mintájára szénhidrátszegény étrendet, a másik fele pedig zsír-, és kalóriaszegény étrendet követett. Átlagéletkoruk 45 év, testtömegindexük pedig a fogyókúra kezdetekor 36 volt, ami azt jelenti, hogy nemcsak egyszerűen túlsúlyosak, hanem elhízottak voltak.

A zsírszegény diétán lévők 1200-1800 kalóriát vittek be naponta, aminek maximum 30 százaléka lehetett zsír. A szénhidrátszegény diétán lévőknek, pedig az volt a kikötés, hogy 20 grammnál több szénhidrátot nem fogyaszthatnak, viszont annyi zsírt és fehérjét ehettek, amennyit akartak. A résztvevőket fogyókúrával és testmozgással kapcsolatos tanácsokkal is ellátták.

A következő eredmény született: a két év alatt a résztvevők átlagosan testsúlyuk 7 százalékát, azaz körülbelül 7 kilogramm súlyfelesleget adtak le. Az eredmények hasonlóak voltak, függetlenül attól, hogy melyik diétát követték. Volt azonban egy különbség. A zsírszegény diétások "jó koleszterin" szintje, mely a szívet védi, 11 százalékkal nőtt, míg a szénhidrát-diétán lévőknél 23 százalék volt ez a növekedés. Ráadásul a szénhidrát-csoport vérnyomása is nagyobb mértékben csökkent, mint a zsírszegény-csoporté.

"Nem tudni, hogy a szénhidrátszegény diéta miért volt jobb hatással, de a leletekben fellelhető jelentős különbségek magukért beszélnek. Azt viszont nem állíthatjuk, hogy ezt vagy azt a bizonyos diétát követve megelőzhetőek a szív- és érrendszeri betegségek" - teszi hozzá Dr. Foster. "A lényeg az, hogy fogyás tekintetében közel azonos eredményekre számíthatunk, bármelyik diétát is választjuk."

Howard Sesso, a bostoni Women's Hospital docense szerint nem az a fontos, hogy milyen diétát választunk, hanem az, hogy tartsuk magunkat hozzá. Lona Sandon, a dallasi Texas Southwestern Medical Center docense úgy fogalmazott, hogy e tanulmány is azt igazolja, hogy nem a zsír és szénhidrát közötti választás, hanem a kalória bevitel csökkentése vezet a fogyáshoz.

De két év alatt miért csak ennyit sikerült leadniuk a résztvevőknek? - kérdezhetjük. A tanulmány a valóságot reprezentálja, nem a "Nagy fogyást". Ahhoz, hogy lefogyjunk, és meg is tartsuk ezt a súlyt, óriási elkötelezettségre van szükség, még akkor is, ha kapunk hozzá támogatást. Legtöbbünk életvitele és környezete azonban nem segíti ezt.

A tanulmány az Annals of Internal Medicine augusztus 3-i számában jelent meg.

Forrás: Medipress hírszolgálat

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.