Egyszerűen megelőzhető a zöld hályog

A glaukoma (zöld hályog) kialakulásának kockázata ötödével csökken azoknál, akik sok leveles zöldséget fogyasztanak - állítja a Harvard tanulmánya.

A zöld hályog (glaukoma) súlyos szembetegség, millióknak okoz vakságot szerte a világon, így komoly felfedezésnek számít, hogy egyszerű diétával is vissza lehet fogni. A glaukóma általában akkor alakul ki, ha a folyadék mennyisége felszaporodik a szem elülső részében, s az emiatt növekvő nyomás károsítja a látóideget, ami a látás elvesztéséhez vezethet.

„Azt találtuk, hogy azoknál, akik a legtöbb zöld leveles zöldséget (többek között káposztafélék, saláták, spenót, sóska) fogyasztják, 20-30 százalékkal alacsonyabb a glaukóma kockázata” – mondta Jae Kang, a kutatás vezetője, a Harvard Egyetem női kórházának docense. Az ok-okoztai összefüggést, hogy a zöldségek fogyasztása miért és miként hat a betegség ellen, még nem sikerült tisztázni, de a gyakorlati tapasztalatok igen bíztatóak.

Egy álmatlan éjszaka vagy klóros vizű uszoda után általában egyértelmű, mi a baj a szemünkkel. Néha azonban előfordulhat, hogy a megszokottnak tűnő rendellenesség valamilyen súlyosabb betegségre utal. Kattintson! Kang teamje több mint 100 ezer egészségügyi dolgozó adatait elemezte, akikről csaknem negyven éven át zajló vizsgálatok eredményeként gyűltek össze az információk. A hosszú követéses vizsgálatban résztvevő, kétévente szemvizsgálatnak alávetett férfiak és nők egyikének sem volt glaukómája a kutatás elején.

A kutatók a résztvevőket öt csoportba osztották, a rendszeresen fogyasztott zöld leveles zöldség mennyiségétől függően. Azok, akik a legtöbb fogyasztották, naponta átlagosan másfélszer ettek ilyen ételt, és az elfogyasztott mennyiség 1,5 csészényi volt. A legkisebb figyelembe vett fogyasztásnak az számított, ha valaki háromnaponta evett ilyen zöldséget.

A zöld leveles zöldségek segíthetnek a glaukóma megelőzésében

„Úgy gondoljuk, hogy a glaukóma akadályozza a vér áramlását a látóideghez. A látóideget ellátó véráram szabályozásának fontos tényezője a nitrogénoxid. A zöld leveles zöldségek pedig nitrátokat tartalmaznak, amelyek előfutárai a nitrogénoxidnak. Amikor nagyobb mennyiségű zöld leveles zöldséget fogyasztunk, megnő a nitrogénoxid szintje a szervezetben” – állítja Jae Kang.

Mivel a leveles zöldségek fogyasztásának nincs kockázata, ez mindenképpen ajánlható a kutatók szerint. A nitrogénoxid glaukomára gyakorolt hatásának felderítésére azonban még további kutatások szükségesek. A kutatás eredményeit a JAMA Ophthalmology szemészeti szakfolyóirat internetes változatában tették közzé.

Forrás: U.S. National Library of Medicine

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +29 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.