A prosztatarák kialakulását ez is gyorsíthatja

Régóta ismert, hogy az étrend összefügghet a rákos megbetegedések kialakulásának kockázatával. Egy új kutatás fontos felfedezést tett e téren a prosztatarákkal kapcsolatban.

A prosztatarák veszélye a kor előrehaladtával egyre magasabb: a 80 év feletti férfiak csaknem 70 százalékát érinti a betegség. A megelőzéshez hasznos betartani néhány étrendi tanácsot. Fogyasszunk minél több keresztesvirágú zöldséget, azaz brokkolit, karfiolt, káposztát, valamint paradicsomot, szóját, lenmagot, halat és piros színű gyümölcsöket. Amit viszont ne fogyasszunk: zsíros húsokat, tejtermékeket, feldolgozott élelmiszereket , valamint kókuszolaj-tartalmú készítményeket.

prosztatarák
A prosztatarák előrehaladását étrendünk lévén is lassíthatjuk. Fotó: iStock

A telített zsírok okozzák a legnagyobb bajt

Dr. David P. Labbé, a McGill Egyetemi Egészségügyi Központ Kutatóintézetének tudósa és kollégái a Nature Communications-ban közzétett tanulmányukban kimutatták, hogy a telített zsírok hozzájárulnak a sejtek átprogramozásához. Ez egyben azt is jelenti, hogy a korai stádiumú prosztatarákban szenvedő férfiak esetében a telített zsírok fogyasztásának visszafogása csökkentheti vagy késleltetheti a betegség előrehaladását.

Az egyik rákgén is fontos szereplő

A sejtek átprogramozásában, a rák fejlődésében egyes gének - az úgynevezett onkogének (rákgének) - főszerepet játszanak. A rákgének általában olyan gének, amelyek hibás működése a sejt tumorsejtté válásáért felelős.

Ezek a prosztatarák figyelmeztető jelei. Ismerje meg!

Ilyen gén az MYC is, amely egy génszabályozásért felelős fehérjét állít elő az emberi szervezetben. Ez a fehérje az összes emberi gén nagyjából 15 százalékának működését irányítja, egészen pontosan azt, hogy ezek a gének "bekapcsolt" vagy "kikapcsolt" állapotban vannak-e. Ha az MYC gén működése szabálytalanná válik, akkor kontrollálatlan sejtosztódás indulhat be a szervezetben, ez pedig tumorok kialakulásához vezet. A probléma az összes rosszindulatú daganattípus nagyjából 30 százalékában szerepet játszik.

A kutatók kimutatták, hogy a telített zsírok hatása rendkívüli módon hasonlít (mintegy leutánozza) az MYC onkogén szabálytalan működésé, ezáltal ugyanúgy súlyosbítja a prosztatarákot. A felfedezés 319 beteg táplálkozási és génexpressziós adatainak elemzése során született meg, majd az eredményeket egérkísérletekkel is meg tudták ismételni. Feltűnő volt, hogy azok a betegek, akik a legtöbb telített zsírt fogyasztották, négyszer nagyobb valószínűséggel haltak meg prosztatarákban , függetlenül a betegek életkorától vagy a diagnózis időpontjától.

Forrás: Medicalxpress

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.