Zöldségekkel szebb színben látjuk a világot

Napi fél kiló színpompás zöldség és gyümölcs - ennyit kellene a szakértők szerint elfogyasztanunk ahhoz, hogy hozzájáruljunk a daganatos betegségek egyes fajtái, valamint az időskori szembetegségek megelőzéséhez.

Lutein, a szemünk őre

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének Tudományos Életmódtanácsok című hírlevele olyan kutatásokról ad hírt, amelyek az antioxidáns hatású tápanyagok szerepét vizsgálták egyes betegségek, például az időskori szemkárosodás, valamint bizonyos daganatos betegségek megelőzésében.

Makuladegeneráció Az egész fejlett világban népbetegségnek számít, s hazánkban is idős emberek ezreinek életét keseríti meg az éles látásért felelős sárga folt károsodása, az úgynevezett időskori makula-degeneráció: e betegség kivédéséhez is kulcsot adnak a kezünkbe a szabad gyököket közömbösítő, így a sejtek egészségét védő antioxidánsok. A látásromlással járó tünetek hátterében ugyanis az áll, hogy a kor előrehaladtával a sárga foltban csökken a lutein és a zeaxantin nevű antioxidánsok koncentrációja.

Ezek az antioxidáns hatású karotinoidok a szűrő szerepét töltik be a szemben a károsító hatású kék fénnyel szemben, és közömbösítik a fény hatására képződő szabad gyököket. Ha azonban csökken a mennyiségük, könnyű belátni, hogy szűrő hatásuk is gyengül: így a szemnek a fényt idegi jelekké alakító fotoreceptorai jóval sérülékenyebbé válnak, szabad az út a fény okozta károsodások felé.

A szakemberek szerint a luteinben és zeaxantinban gazdag étrend segíthetne e probléma kivédésében, ám legtöbbünk nem fogyasztja el az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által javasolt napi 40-50 dekányi mennyiséget a karotinoidokban gazdag élénk színű zöldségekből és gyümölcsökből.

Rendszeresen szerepelnie kellene az étrendünkben például a paradicsomnak, a parajnak, a sütőtöknek, a sárgarépának, a céklának, a kukoricának, a sárgabaracknak, a sárgadinnyének. "A kutatások során terápiás prevenciós (megelőzési) lehetőségként felmerült az említett antioxidánsok étrendkiegészítők formájában történő használata is, e területen még további vizsgálatok elvégzése szükséges" - fogalmaz a hírlevél.

Rákellenes csodaszer a tea?

Egy másik, nemrégiben elvégzett vizsgálat annak igyekezett utánajárni, vajon a teában jelen lévő, intenzív antioxidáns hatású vegyületek, az úgynevezett polifenolok, főként a katechin nevű vegyület, mennyiben segíthetnek megelőzni a daganatos betegségek kialakulását, illetve súlyosbodását. A vizsgálat során izolált daganatsejteket kezeltek a tea polifenoljaival, s eredményként megfigyelhető volt a daganatsejtek természetes sejtpusztulásának felgyorsulása, ami akár a teában rejlő katechin terápiás alkalmazásának lehetőségét is felveti.

Egy az Egyesült Államokban elvégzett vizsgálat során tüdőrákban szenvedők, illetve egészséges emberek vérének antioxidáns-tartalmát hasonlították össze. A tüdőrákkal küzdő kísérleti alanyok vérének lutein, zeaxanthin, béta-karotin és cryptoxanthin tartalma lényegesen alacsonyabb volt az egészséges kontrollcsoportba tartozókénál, míg más antioxidánsok esetében nem volt jelentős a különbség. Az alfa-karotin és a C-vitamin szintje enyhén magasabb volt a betegek vérében.

A vizsgálat következtetése szerint a béta-karotin védő hatással bír a tüdőrákkal szemben, míg a cryptoxanthin, az alfa-karotin és a C-vitamin védő hatásával kapcsolatban további vizsgálatokra van szükség, Mindenesetre a szakértők a tüdőrák megelőzésének érdekében továbbra is a dohányzás mellőzését, a passzív dohányzás kerülését, valamint a bőséges zöldség- és gyümölcsfogyasztást ajánlják.

Fogyasszunk eleget!

De vajon hozzájutunk-e minden nap a szükséges mennyiséghez ezekből a védő hatású anyagokból?

Elvileg ez nem lehet gond, hiszen a zöldségek, gyümölcsök választéka minden évszakban bőséges - a felmérések szerint azonban a fejlett világban élőknek van mit javítaniuk az étrendjük összeállítása terén.

Egy az Egyesült Királyságban nemrég elvégzett táplálkozás-élettani vizsgálatból az derül ki, hogy a zöldség- és gyümölcsfogyasztás régiónként is nagyon különböző lehet, de sok helyütt komoly hiányosságokkal kell számolni. A skótoknak például 92 százaléka nem fogyasztja el a naponta minimálisan ajánlott 40 dekányi zöldséget és gyümölcsöt. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének hírlevele szerint, ha biztosak akarunk lenni abban, hogy hozzájutunk a szükséges antioxidáns-mennyiséghez, napi legalább fél kilogrammnyi idénynek megfelelő, színanyagokban gazdag zöldséget és gyümölcsöt érdemes fogyasztanunk, de ezek levével is kiegészíthetjük a napi menüt.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +29 °C
Minimum: +17 °C

Általában felhőtlen idő várható csapadék nélkül. Az északias szél általában mérséklődik, de hazánk keleti harmadán továbbra is nagy területen élénk marad.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 12 és 18 fok között várható, több fokkal alacsonyabb a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg kissé magasabb értékeket a nagyobb városokban, vízpartokon mérhetünk. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.