A rák leginkább ezzel az életmóddal kerülhető el

A kutatók áttekintették az élenjáró egészségügyi szervezetek életmódra vonatkozó ajánlásait, hogy megállapítsák, melyik a leghatékonyabb a rák kialakulásának általános kockázatával szemben.

A Cancer Research (Rákkutatás) című folyóiratban megjelent tanulmány a daganatos megbetegedésekkel foglalkozó két vezető intézmény, a World Cancer Research Fund és az American Cancer Research Institute ( WCRF/AICR ) ajánlásait nevezte a legjobbnak. A WCRF/AICR szerint nemcsak a dohányzás abbahagyása, hanem az egészséges testtartás és a gyakori mozgás is a legfontosabb viselkedési formák közé tartozik a rák elkerülésére. A sok teljes kiőrlésű gabonával , zöldséggel, gyümölcsökkel és babbal összeállított étrendet tartják a legjobbnak, de minimális mennyiségű gyorsétteremi ételt, vörös- és feldolgozott húst, cukros italokat és alkoholt is befogadtak az ajánlásba. A vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmazó pirulák, kapszulák szedését ellenben az átlagosan egészséges embereknek kerülniük kell, a csecsemőket pedig szoptatni szükséges, amennyire csak a lehetőségek megengedik.

étel ital
Étkezési szokásaink jelentősen befolyásolják, hogy mekkora a rákkockázatunk

Mindegyik hatásos

A francia egészség- és orvostudományi intézet (Inserm) kutatói annak érdekében, hogy megtudják, melyik diéta a leghatékonyabb, négy életviteli ajánlást is megvizsgáltak. A WCRF/AICR-ajánlást, az Alternatív Egészséges Étkezési Indexet, a francia táplálkozási és egészségügyi program iránymutatásait, valamint a Medi-Lite ajánlásét. Mindegyikhez mellékeltek egy pontrendszert, amellyel az egyének azonosíthatták, értékelhették az egészségüket hátrányosan befolyásoló viselkedést. Úgy tűnt, mindegyik étrend csökkenti a rák kialakulásának kockázatát, de a tanulmány szerzői szerint a WCRF/AICR mutatta a legjobb eredményeket.

A kutatók a francia NutriNet-Santé tanulmányból származó adatokat elemezték, hogy megértsék, hogyan befolyásolja a táplálkozás a résztvevők egészségi állapotát. Több mint 41 ezer, 40 éves vagy annál idősebb rákmentes embert érintett a vizsgálat. A megkérdezettek online naplóban rögzített adatok alapján számoltak be róla, hogy a nap 24 órájában milyen ételt és italt fogyasztottak. Ezeket az adatokat használták fel, hogy a résztvevőket a négy életstílus-ajánlás szerint értékeljék.

Tíz százalék feletti javulás

A WCRF/AICR-ajánlás nyomán minden résztvevőnél 12 százalékkal csökkent a rák általános kockázata. Az emlőrák veszélye 14 százalékkal, míg a prosztataráké szintén 12 százalékkal. Dr. Mathilde Touvier, a tanulmány szerzője és az Inserm táplálkozási epidemiológiai kutatócsoportjának (EREN) vezetője elmondta a Newsweeknek , hogy a mell- és a prosztatarák a leggyakoribb étrend miatt kialakuló daganatos betegség.

"Az étrendi ajánlások jobb betartása azonban jelentősen hozzájárulhat az előfordulásuk csökkentéséhez. Ez a tanulmány hangsúlyozza, hogy az egészséges táplálkozási szokások, a rendszeres testmozgás , az alkoholfogyasztás visszafogása és a normál testtömeg fenntartása, valamint ezek kombinációja igen fontos a rákmegelőzésben" - mondta Touvier.

Igyekszünk mindent megtenni, hogy elkerüljük a daganatos megbetegedéseket, de sokszor elveszünk az információdömpingben. Íme, hét egyszerű tipp, amellyel csak jót tehetünk magunknak! Részletek!

Dr. Bernard Srour, az EREN-Inserm társszerzője kiemelte ugyanakkor, hogy szerinte akik végig kitartottak a kutatás mellett, egészségtudatosabban élnek, mint a francia lakosság nagy többsége. Ezért az életmód és a táplálkozás hatását a rákkockázatokra tovább kell vizsgálni, hogy az étkezés és a betegség kialakulása között fel lehessen állítani az ok-okozati kapcsolatot. "Ez azonban nem változtatja meg a fő üzeneteket és a közegészségügyi ajánlásokat, azaz hogy szükség van kiegyensúlyozott étrendre, rendszeres testmozgásra és mérsékletes alkoholfogyasztásra" - mondta.

Rebecca McManamon dietetikus, a Brit Dietetikusok Társaságának szóvivője szerint a fizikai aktivitás és az egészséges testsúly fenntartása erősen kötődik a rákkockázat mérsékléséhez, különösen az emlőrák esetében. A testsúly 5-10 százalékos csökkentése után már erősen látszik ez az összefüggés.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.