Nem is olyan hasznos a D-vitamin?

A D-vitamin évek óta az egyik legnépszerűbb étrendkiegészítő, amelyről úgy tartják, hogy segíthet megelőzni szívbetegségek, a cukorbetegség, a depresszió és daganatos betegségek kialakulását. E hatást azonban tudományos bizonyíték nem igen támasztja alá.

A D-vitamin nagyjából 10 éve lett igazán felkapott étrendkiegészítő. Míg két évtizeddel ezelőtt az amerikai felnőttek kevesebb mint 1 százaléka, addig egy 2017-es felmérés szerint már minden ötödik felnőtt szedett valamilyen D-vitamin-tartalmú táplálékkiegészítőt. Valójában azonban a mai napig nincs tudományos egyetértés abban, hogy miként is lehet meghatározni a D-vitamin-hiányt, valamint hogy milyen az ideális D-vitamin-szint az emberi szervezetben.

10 éve lett igazán felkapott étrendkiegészítő.
10 éve lett igazán felkapott étrendkiegészítő. Fotó: iStock

A legfrissebb kutatások: rák, szívbetegségek, csontritkulás

Bár a témában történt kutatások valójában nem meggyőzőek, mégis, az alacsony D-vitamin-szintet hajlamosak vagyunk összekapcsolni a rák, a cukorbetegség , különféle szívbetegségek és a depresszió kialakulásával.

Mennyi vitamint szedjünk? Korábbi cikkünkért kattintson !

Bizonyított tény, hogy a D-vitamin segíti a szervezetünkben a kalcium felszívódását, ami pedig fontos a csontjaink egészségéhez. Talán emiatt feltételezzük, hogy a D-vitamin-tartalmú étrendkiegészítők segíthetnek csontjaink egészségének megőrzésében és megvédhetnek a csonttörésektől. Egy tavaly októberben publikált átfogó kutatás azonban arra az eredményre jutott, hogy sem a magas, sem az alacsony dózisú étrendkiegészítőknek nincs ilyen hatása. Nincs tehát bizonyíték arra, hogy a D-vitamin valóban növelné a csontsűrűséget, ezáltal pedig csökkentené a törések kockázatát. Éppen ezért a szakemberek szerint, ha a szervezetünk D-vitamin-szintje rendben van, semmi értelme étrendkiegészítőket szednünk.

Egy novemberben megjelent másik tanulmány is a D-vitamin egészségügyi hatásait vizsgálta. A kutatók 26 ezer 50 év feletti egészséges amerikait vontak be a felmérésbe: a résztvevők egyik fele D-vitamin-tartalmú étrendkiegszítőt kezdett el szedni, míg a a másik felük placebotablettákat kapott. A kutatók több mint 5 évig követték nyomon a résztvevők egészségi állapotát, és arra a megállapításra jutottak, hogy a D-vitamin szedése nem csökkentette a rák, a stroke vagy a szívroham kialakulásának kockázatát.

Idén februárban egy újabb tanulmány jelent meg a témában: ezúttal a D-vitaminos kiegészítők és a daganatos megbetegedések közötti összefüggéseket vizsgálták. A kutatók nem találtak bizonyítékot arra vonatkozóan, hogy az étrendkiegészítők csökkenték a rákos megbetegedések kialakulásának kockázatát, ám az bebizonyosodott, hogy a D-vitamin 13 százalékkal csökkentette a daganatos megbetegedéssel összefüggő elhalálozás esélyét. A kutatás azonban azt nem vizsgálta, hogy közvetlenül a D-vitamin-kiegészítők felelősek-e a rákos halálozási arány csökkenéséért, vagy esetleg azzal érték el ezt a hatást, hogy megerősítették a szervezet immunrendszerét.

Feleslegesek az étrendkiegészítők?

Szakemberek úgy látják, hogy amennyiben szervezetünknek megfelelő a D-vitamin-szintje, akkor valójában teljesen felesleges ilyen típusú vitaminokat pluszban szednünk. A D-vitamin-raktárainkat pedig napozással tölthetjük fel legegyszerűbben és leghatékonyabban. Ehhez nem szükséges órákig süttetni magunkat a tűző napon - már az is bőven elég, ha hetente 2-3 alkalommal 10-15 percet eltöltünk a napsütésben.

Fottás: webmd.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul, míg késő estére 18 és 25 fok közé hűl le a levegő. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.