Hogyan árthatnak az egészségnek a diétás ételek?

A 21. század egyik legnagyobb problémája, hogy a fejlett társadalomban élők körében az elhízás mind nagyobb méreteket ölt. Ennek megfelelően számba sem lehet venni, hányféle fogyókúra létezik, és azok milyen módszerekkel próbálják meg elérni, hogy az emberek csökkentsék súlyukat.

A változatosság ellenére a legtöbb fogyókúra-terv magában foglalja a sok mozgást és a kevesebb étkezést. Így az emberek előszeretettel vásárolnak alacsony zsírtartalmú, vagy diétás élelmiszereket , megnyugodva, hogy amit megesznek, attól nem fognak tovább hízni.

Mint kiderült, tévednek. Ugyanis, amivel nem számolnak az az, hogy ezek az ételek igenis lehetnek egészségtelenek.

Egy friss felmérés azt bizonyítja, hogy az „egészséges” vagy „diétás” feliratú ételek már rövid távon is hízáshoz vezetnek. Hogy miért van ez? Egyszerűen azért, mert ezek az ételek sokkal kevésébe adják meg a jóllakottság érzését és ezért többet esznek belőlük. A fogyasztói szokásokkal foglalkozó szaklap, a Journal of the Association for Consumer Research-ben megjelent kutatás szerint az emberek tudat alatt úgy érezték, hogy az egészségesnek kikiáltott ételtől nem fognak jóllakni és többet is fogyasztottak belőlük.

A divatdiéták rendkívül népszerűek, és a legtöbbször testtömeg-csökkenést is eredményeznek. Gyakran az egyhangúságra építenek azáltal, hogy egyes tápanyagok, ételcsoportok kizárólagos fogyasztását írják elő, ám ezzel hiánybetegségeket is okozhatnak. Kattintson! A másik probléma azokat érintette, akik nem olvasták el részletesen az ételeken található címkéket. Ugyanis az, hogy egy étel alacsony zsírtartalmú, nem jelenti azt, hogy nincs tele cukorral. Ennek oka, hogy a telített zsírsavaktól való általános félelem miatt a gyártók kivették ezeket az élelmiszerekből, hiszen senki nem vásárolta őket a magas koleszterinszint és a szívbetegségek kockázata miatt. Viszont annak érdekében, hogy az ételek továbbra is ízletesek maradjanak, rengetek cukrot kellett felhasználni, olyannyira, hogy sok alacsony zsírtartalmú ételben több a cukor, mint a kevésébe „egészséges” változatokban.

A diétás ételektől hosszú távon hízhatunk

Elterjedt, bár egyre többször cáfolt nézet, hogy a margarin sokkal egészségesebb, mint a vaj . Érdemes gyors vizsgálatot tartani egy nagyobb áruházban, melyikből van nagyobb kínálat. Ugyanakkor egy kanadai felmérés szerint a tejtermékekben - mint a vaj vagy a sajt – található telített zsírsavak sokkal kevésbé hajlamosak szívbetegséget, stroke-ot vagy diabéteszt okozni, mint a margarinban lévő transzzsírsavak. (Magyarországon ebből a szempontból meglehetősen szigorú szabályozás van érvényben: 2015. február 18. óta tilos olyan élelmiszert forgalomba hozni, amely összes zsírtartalmának 100 grammjában a transzzsírsavak mennyisége meghaladja a 2 grammot.) Természetesen előbbiből sem szabad túl sokat fogyasztani, hiszen a telített zsírsavak mentén is kialakulhat komoly elhízás.

A fogyókúrázók körében elterjedt nézet, hogy a különböző müzli- és gabonaszeletek hatékonyan segítik a diétát és remek alternatívái más finomságoknak. Sajnos, azt kell mondjuk, tévednek, ugyanis a zab, a mazsola és más összetevők mellett rengeteg cukrot is tartalmazhatnak, amiről pedig tudjuk, hogy nem éppen az egészségmegőrzés fő alapanyaga. Egyes ilyen szeletek 100 grammjában akár 12,5 gramm cukor is lehet.

Forrás: Independent

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +15 °C

Többnyire derült, napos idő várható, majd késő délutántól az északnyugati tájak fölé már érkezhet némi felhőzet, melyből néhol a határ közelében zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél nagy területen megélénkül. Délutánra általában 32 és 36 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.