Répával a prosztatarák ellen

A Yorki Egyetem kutatói Norman Maitland professzor vezetésével kimutatták, hogy az A-vitaminban gazdag zöldségek fogyasztása segít kezelhetőbbé tenni a prosztatadaganatot.

A kutatók felfedezték, hogy a retinolsav nevű A-vitamin származék csökkenti a daganat átterjedésének képességét a környező szövetekre. A-vitamint az olyan élelmiszerek tartalmaznak a legnagyobb mennyiségben, mint a sárgarépa, az édesburgonya vagy a zöld leveles zöldségek.

Maitland professzor elmondta, hogy ha a daganatot sikerül a prosztatára korlátozni, sokkal könnyebben kezelhető a hagyományos módszerekkel. "Ez inkább megelőzés, mint orvosság, de segít megakadályozni a daganat továbbterjedését" - magyarázta a szakértő.

"Felfedeztük, hogy a rosszindulatú prosztatarák-őssejtekben bizonyos iker gének kikapcsolódnak. Amikor retinolsavval visszakapcsoljuk ezeket, a daganat kevésbé agresszívvá válik. Már évek óta tudtuk, hogy a férfiak vérmintáiban az alacsony A-vitamin szint összefüggésben áll a prosztatarákkal , de eddig nem ismertük a háttérben lévő mechanizmust. Ez az izgalmas új fejlemény egy étrendi elemet hoz összefüggésbe a prosztatarák-őssejtekkel" - tette hozzá Maitland professzor.

Az Egyesült Királyságban évente mintegy 40 ezer férfit diagnosztizálnak prosztatarákkal, akik közül körülbelül 10 ezer beteg belehal a kórba. Magyarországon évente körülbelül 2400 új esetet fedeznek fel, és 1300-1400 halálesetért felelős a betegség.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +35 °C
Minimum: +16 °C

Általában napos, száraz idő várható, de hazánk északnyugati, északi felére időszakosan fátyolfelhők, illetve az északnyugati tájak fölé vastagabb felhők is érkezhetnek. Utóbbiakból a nyugati, északnyugati határvidéken néhány csapadékgóc nem kizárt. A déli, délnyugati szél főként az Észak-Dunántúlon megélénkülhet.A legmagasabb nappali hőmérséklet általában 32 és 37 fok között alakul.Késő este többnyire 20 és 29 fok közötti értékekre számíthatunk. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.