Reggelizni vagy nem reggelizni?

A reggelit sokan a nap legfontosabb étkezésének tartják, mások azonban úgy gondolják, közel sem olyan fontos, mint ahogy azt a reggelizés hívei hirdetik. Vajon kinek van igaza?

A Harvard Egyetem Közegészségügyi Iskola szakemberei szerint a reggeli kihagyása nagy terhet ró a szervezetre , megnöveli az elhízás és a cukorbetegség kockázatát, férfiaknál pedig akár 27 százalékkal is megemelheti a szívroham vagy a szívbetegség előfordulásának esélyét. De vajon tényleg ilyen fontos dolog volna a reggeli?

Nem mindenki ért egyet a fentebbi tézissel, dr. Susan Jebb, az Orvosi Kutatóközpont munkatársa szerint például semmivel sem növeli meg jobban a reggeli kihagyása az elhízás kockázatát, mintha az ebédet vagy a vacsorát hagynánk ki, csupán azokról eddig még senki nem készített tanulmányt. Naveed Sattar, a Glasgow Egyetem professzora pedig úgy véli, lehet, hogy a szívroham esélye is csak azért nő azoknál, akik nem reggeliznek, mert ők amúgy is hajlamosabbak az egészségtelenebb életmódra.

Sokan egyszerűen azért nem reggeliznek, mert ébredés után még semmi nem megy le a torkukon. Dr. Neil Stanley alvásszakértő szerint erről a gének tehetnek, vannak ugyanis olyanok, akik számára nehezebben megy a felkelés, és náluk általában az éhségért felelős hormonok is csak később lépnek működésbe. Ilyenkor felesleges bármit is magunkba erőltetni, nyugodtan induljunk el üres gyomorral, és ráérünk majd az irodában enni valamit.

Egyes vélemények szerint a reggeli kihagyása azért ártalmas, mert aki üres gyomorral vág neki a napnak, az hajlamosabb a délelőtt folyamán többet nassolgatni, és ebédre is magasabb kalóriatartalmú ételt választ. Ugyanakkor egy kísérlet során azt is kimutatták, hogy bár akik nem reggeliznek, valóban nagyobb arányban híznak el, ebből nem következik az, hogy aki elkezd reggelizni, automatikusan fogyni fog.

A reggeli kihagyása nagyon megterheli a szerveztet

Ismerjük a mondást: reggelizz, mint egy király! Ez azonban nem feltétlenül megfontolandó tanács, egy vizsgálat során ugyanis kimutatták, hogy az emberek ebédre és vacsorára elfogyasztott ételmennyisége egyáltalán nem állt összefüggésben azzal, hogy ki mennyit evett reggelire. Catherine Collins dietetikus pedig óva int attól is, hogy cukros gabonapelyheket, péksüteményeket vagy fehér kenyeret fogyasszunk reggelire, ezek ugyanis óriási mértékben megemelik a vércukorszintet.

David Katz, a Yale Egyetem szakembere azt javasolja, próbáljuk meg magunkat fokozatosan hozzászoktatni azokhoz az egészséges ételekhez, melyek elsőre nem igazán ízlenek nekünk, illetve apró trükkökkel akár ízletesebbé is tehetjük őket. A teljes kiőrlésű gabonából készült keksz például kifejezetten egészséges, ám aki nem kedveli az ízét, kezdetben mártogassa sós vagy édes szószba, így fokozatosan hozzászokhat az ízéhez, és idővel már magában is szívesen fogyasztja.

Egyes diéták egyenesen a reggeli kihagyására bíztatnak. Léteznek olyan böjtök, mely során heti két alkalommal kifejezetten kevés kalóriát szabad csak magunkhoz venni, és ilyenkor, akinek ez megy könnyen, annak legjobb, ha a reggelit hagyja ki. Egy másik diéta lényege pedig - amit egy amerikai orvos, Julian Whitaker dolgozott ki - éppen abban rejlik, hogy délig semmit nem szabad enni, ellenben a reggelt mozgással kell kezdeni. Ennek hatására azután a nap hátralevő részében jóval ésszerűbben táplálkozunk, és a szakember állítja, hogy ezzel a diétával 12 hét alatt átlagosan 4,5 kg-ot lehet fogyni.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

Nagyrészt derült idő várható, felhős tájak csak a délnyugati megyékben maradhatnak. Estig még kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat, de a délnyugati megyékben éjszaka sem zárható ki csapadék. Az északi, északkeleti szél többfelé lesz élénk, eleinte helyenként még erős, esetleg viharos közeli is a keleti, északkeleti országrészben.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet döntően 16 és 22 fok között alakul, de a szélárnyékos északi tájakon ennél alacsonyabb értékeket is mérhetünk. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.