Harvard Egyetem: napi fél kanál olívaolajjal sokat tehetsz a demencia ellen

Minden egyéb pozitív egészségügyi hatása mellett most kiderült: az olívaolaj 28 százalékkal csökkentheti a demenciával összefüggő halálozás kockázatát is.

Egyre több bizonyíték utal arra, hogy már napi fél evőkanálnyi olívaolaj beiktatása erőteljes egészségügyi előnyökkel jár. Egy új amerikai tanulmány szerint ráadásul a demencia ellen is véd – írja a Science Alert.

olívaolaj, saláta, olaj
Ha megteheted, mindennap iktasd be! Fotó: Getty Images

Az agy leépülésére egyelőre csak a megelőzés az opció

Anne-Julie Tessier, a Harvard Egyetem dietetikusa és munkatársai közel 100 ezer ember adatait vizsgálták meg, beleértve szívbetegségek, különféle daganatok és a demencia előfordulását is. Megállapították, hogy azoknál a felnőtteknél, akik rendszeresen napi több mint 7 gramm, vagyis körülbelül fél evőkanálnyi olívaolajat fogyasztottak, 28 százalékkal kisebb volt a demenciával összefüggő halálozás valószínűsége. "Az olívaolaj gyulladáscsökkentő és neuroprotektív hatást fejthet ki az egyszeresen telítetlen zsírsavak és más antioxidáns tulajdonságokkal rendelkező vegyületek, például az E-vitamin és a polifenolok magas tartalma miatt" – magyarázza Tessier és csapata tanulmányban.

Állatkísérletek azt sugallják, hogy bizonyos zsírtípusok, például az olívaolajban található egyszeresen telítetlen zsírsavak, egészségvédő hatásúak, a polifenolok pedig segíthetnek megelőzni az Alzheimer-kórral összefüggésbe hozható amiloid plakkokat. Korábbi kutatások eredményei szerint az olívaolajat rendszeresen fogyasztóknál 30 százalékkal kisebb a kockázata, hogy neurodegeneratív betegségben halnak meg.

Jót tesz az agynak, a szívnek, de még a baktériumok elleni harcban is segítségünkre van. Mutatjuk, mi mindenre jó az olívaolaj.

Mivel a demencia világszerte egyre több – mára 55 millió – embert érint, a gyógyítására pedig még nem találtak megoldást, a megelőzésre, egyebek mellett az egészséges étrendre kell helyezni a hangsúlyt. Az olívaolaj pedig valószínűleg kulcsfontosságú összetevője a mediterrán étrend következetesen pozitív egészségügyi eredményeinek.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +13 °C

Felhőtlen, száraz időre, döntően gyenge vagy mérsékelt légmozgásra számíthatunk.Késő este általában 15, 25 fok várható. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 10 és 17 fok között várható, ennél alacsonyabb értékeket mérhetünk a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg a nagyobb városok belsejében, a magasabban fekvő pontokon és a szelesebb délkeleti és északkeleti tájakon melegebb lesz a hajnal. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.