A mediterrán konyha megszívlelendő

A mediterrán diétáról régóta tudjuk, hogy kedvezően hat a szív-érrendszeri megbetegedésekre, de mint kiderült, a metabolikus szindróma esélyét is csökkenti.

A metabolikus szindrómáról akkor beszélünk, ha valaki három vagy több feltételt is teljesít az alábbi ötből: 135/85 Hgmm vagy annál magasabb vérnyomás, 5,5 mmol/l vagy annál magasabb éhgyomri vércukorérték, férfiak esetén 100, nőknél 88,9 centiméternél nagyobb derékbőség, férfiak esetében 1 mmol/l, nőknél 1,3 mmol/l feletti HDL ( "jó" koleszterin), továbbá a trigliceridszint 1,7 mmol/l vagy annál magasabb.

Görög és olasz kutatók 50 korábbi közlemény és 500 ezer résztvevő adatait elemezték. Megállapították, hogy a természetes ételekből álló táplálkozás csökkenti a vérnyomáskiugrásokat, normalizálja a vércukor- és trigliceridszintet, gátolja a jó koleszterin szintjének csökkenését, melyek mind a metabolikus szindróma rizikótényezői.

"Ez az első olyan alkalom, amikor irodalmi adatok alapján, meta-analizissel vizsgálják a szív- és érrendszeri megbetegedés kockázatát, és nemcsak a szívbetegségek kimenetelét elemzik" - nyilatkozta Dr. Demosthenes Panagiotakos, az athéni Harokopio Egyetem docense.

A mediterrán típusú étrend sok gyümölcsöt, zöldséget, teljes kiőrlésű gabonát, alacsony zsírtartalmú tejterméket tartalmaz. Hetente fogyasztanak halat, sok szárnyast, diófélét, hüvelyest, telítetlen zsírsavakat - elsősorban olivabogyót és olivaolajat. Naponta isznak egy kevés bort vagy egyéb alkoholos italt, általában étkezésekhez. A vöröshús-fogyasztás és a finomított élelmiszerek bevitele minimális.

Panagiotakos és csapatának eredményei szerint a mediterrán típusú táplálkozás nagymértékben csökkenti a metabolikus szindróma előfordulási valószínűségét, azonban további vizsgálatokra van szükség, vizsgálni kell a testedzést és a dohányzási szokásokat is.

Addig is a táplálkozási szakértők megpróbálják a diéta elemeit becsempészni a különböző kultúrák hagyományos táplálkozásba. Így egyszerre biztosítják a mediterráneumban megszokott tápanyagokat, illetve a már megszokott ízvilágot az egyes etnikumok számára. Még a gyorséttermi étkezésbe is bele lehet csempészni a mediterrán diéta alapjait - a salátákat, a zöldségeket és gyümölcsöket, a teljes kiőrlésű gabonákat, a hüvelyeseket és a telítetlen zsírsavakat. A hamburgerek helyettesíthetőek ezekkel a termékekkel, csak színesíteni kell a táplálkozási kultúrát - derül ki a Journal of the American College of Cardiology március 15-i számában megjelent közleményből.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.