A margarin mégis jobb a vajnál?

Sokáig démonizálták a margarint, de amerikai kutatók most tiszta vizet öntenek a pohárba. Egy átfogó kutatással bizonyították a növényi olajok létjogosultságát étrendünkben - ezzel párhuzamosan pedig az állati eredetű zsírok káros hatásait.

A szívinfarktus kockázatának csökkentése érdekében a szakértők szerint a vajat és egyéb állati eredetű zsírokat a magas telített zsírsav-tartalmuk miatt érdemes lenne margarinra és különböző növényi olajokra cserélni. A szív- és érrendszeri betegségekkel és azok megelőzésével foglalkozó American Heart Association nevű szervezet nemrég egy nemzetközi ajánlást is kiadott a kardiológusok számára, miszerint a többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdag növényi olajok és kencék fogyasztása 30 százalékkal csökkentheti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát.

A táplálkozási szakemberek egyébként már évtizedekkel ezelőtt is azt ajánlották az embereknek, hogy csökkentsék a telített zsírsavakban bővelkedő teljes zsírtartalmú tejek, más tejtermékek és húsok fogyasztását, ám ezzel az ajánlással szemben az utóbbi időben megszaporodtak az olyan tanulmányok, amelyek azt hirdették, hogy a nagy mennyiségű telített zsírsavakat fogyasztó emberek nem halnak meg korábban, mint mások.

A mostani jelentést a Harvard Egyetem közegészségügyi fakultásának (Harvard School of Public Health) kutatói írták azzal a céllal, hogy végre tiszta vizet öntsenek a pohárba, és megcáfolják ezeket a közelmúltbéli tanulmányokat, amelyek ismételten a vajfogyasztást hirdették.

A növényi olajokat nemcsak gasztronómiai élmények fokozására lehet használni: a jól megválasztott olajok egyszerűen és hatékonyan ápolják a bőrt. Korábbi cikkünkben bemutattunk néhány különleges olajfajtát és recepteket is - ezt utóbbiakat csak külsőleg ajánljuk!

Hogyan készült a tanulmány?

A tudósok elemezték az összes elérhető korábbi kutatást és bizonyítékot a témában, és arra jutottak, hogy a telített zsírsavak fogyasztása - amelyek megtalálhatóak példádul a vajban, a teljes tejben, a tejszínben, a pálmaolajban, a marha- és a disznóhúsban - fokozza a különböző szívbetegségek kialakulásának kockázatát. Viszont ha a telített zsírsavakat tartalmazó élelmiszereket olyanokra cseréljük, amelyek vagy többszörösen telítetlen zsírsavakat - ilyenek például a különböző növényi kencék és olajok -, vagy egyszeresen telítetlen zsírsavakat tartalmaznak - mint az olívaolaj, az avokádó vagy a diófélék -, akkor csökkenthetjük a szívproblémák kockázatát.

A Circulation orvosi folyóiratban megjelent tanulmány tehát azt ajánlja, hogy csökkentsük a telített zsírok mennyiségét az étrendünkben.

A telítetlen növényi olajok 30 százalékkal csökkentik a szív- és érrendszeri megbetegedések számát

Öntsünk tiszta vizet a pohárba!

A tanulmány vezető szerzője, professzor Frank Sacks így nyilatkozott: "Most már kimondhatjuk, hogy a telített zsírok bizonyítottan növelik a szervezetben a rossz koleszterin (LDL) mennyiségét, és hozzájárulnak az artériák elzáródásához, ami a szív- és érrendszeri megbetegedések egyik fő oka."

Majd hozzátette, hogy az egészséges táplálkozás nemcsak abból áll, hogy csökkentjük a kedvezőtlen hatású ételek bevitelét, hanem abból is, hogy azokra az élelmiszerekre összpontosítunk, amelyek tápanyagban gazdagok, és amelyek fogyasztása minimalizálja a különféle betegségek kockázatát. Ilyenek például az egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmazó növényi olajok, diófélék, gyümölcsök, zöldségek és teljes kiőrlésű gabonafélék.

A tanulmányban azt is leírták, hogy kontrollvizsgálatok bebizonyították, hogy a telített zsírsavak csökkentésével, valamint a telítetlen növényi olajok fogyasztásával 30 százalékkal csökkent a szív- és érrendszeri megbetegedések száma. Éppen úgy, mintha az alanyok koleszterinszint-csökkentő gyógyszereket szedtek volna.

Nem minden növényi kenőkrém egészséges

A szerzők azonban arra is figyelmeztettek, hogy az Egyesült Királyságban kapható nem minden margarin és növényi kenőkrém egészséges. Vannak ugyanis olyan margarinok, amelyek transzzsírokat tartalmaznak, amelyek ugyancsak növelik a szívbetegségek kockázatát.

A 70-es években, amikor széles körben elindult a növényi olajokból előállított margarinok forgalmazása, a margarinokat a mainál elavultabb technikával készítették. Akkor növényi olajból hőkezeléssel és hidrogén hozzáadásával állították elő, ez utóbbi melléktermékeként pedig nagy mennyiségben keletkeztek transzzsírsavak.

A 90-es években bevezetett változtatásnak köszönhetően azonban a margarin gyártásából kiiktatták a hidrogénezést, így sikerült előállítaniuk a manapság kapható, rendkívül alacsony transzzsírsav-, ám magas telítetlen zsírsavtartalmú margarinokat.

A kutatók azonban azt mondják, még ma is megeshet, hogy az Egyesült Királyság területén a vásárlók a régi technikával készült, egészségtelen margarinba futnak bele a boltok polcain. Ez a veszély viszont Magyarországon belül nem fenyeget bennünket.

Forrás: Daily Mail

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen lesz az ég, csapadék kizárt. Az északkeleti, keleti szelet a Dunától keletre még az éjféli órákig élénk, északkeleten olykor erős lökések kísérhetik, majd a legtöbb helyen mérséklődik a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 10 és 18 fok között várható, de a hidegre hajlamos helyeken ennél több fokkal alacsonyabb, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő helyeken kissé magasabb értékeket is mérhetünk. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.