Életmentő tabletták szívbetegeknek

Folyamatos támadások kereszttüzében vannak a koleszterincsökkentők, most viszont tudományos bizonyítékok egész sora és valamennyi kardiológiai társaság ajánlása azt mondja: igenis szükség van rájuk, szedésük életmentő lehet. Használatukkal legalább harmadával csökkenthető a szív- és agyi érrendszerrel kapcsolatos betegségek kockázata.

Érthetetlen reakciók

Az utóbbi időkben mind több támadás éri a sztatinokat, vagyis a koleszterincsökkentő készítményeket, a kutatási eredmények szerint alaptalanul. Ezeket megelőzően, illetve azt követően is megannyi tudományos bizonyítékot sorakoztattak fel a kutatók, hogy használatuk igenis hatásos, és nincs olyan alacsony koleszterinérték, aminél alacsonyabb ne lenne még jobb. Valamennyi ajánlás a világban a sztatinok általános alkalmazását, vagy annak megfontolását javasolja, akár az egészséges és kockázatmentes lakosság körében is.

"Sokkal több embernek lenne szüksége rá, mint ahányan szedik. A koleszterincsökkentő sztatinok a legjobban bevizsgált készítmények a hatás és mellékhatás tekintetében. Ezek alapján tudjuk biztonsággal állítani, hogy a koleszterincsökkentő-ellenes vélemények zömének semmilyen valóságalapja sincs. Nem csodaszerekről van szó, de rendszeres szedésükkel - bizonyítottan - 30 százalékkal csökkenthető a szív- és agyi érrendszeri megbetegedések kockázata. Az emberek legalább fele ma nálunk az ebből eredő szív- és érrendszeri (kardiovaszkuláris) betegségben szenved, illetve ez okozza a halálát" - hívja fel a figyelmet Prof. Dr. Bajnok László belgyógyász, lipidológus (a vérzsírproblémák specialistája), egyetemi tanár.

A koleszterincsökkentők biztonságos készítményeknek bizonyultak.
A koleszterincsökkentők biztonságos készítményeknek bizonyultak. Fotó: 123rf

Kiemelkedő jelentőségű felfedezés

"Joseph Goldstein és Michael Brown 1985-ben Nobel-díjat kapott , miután feltárta a vér koleszterinszint-szabályozási mechanizmusát, illetve ez alapján jelentős szerepe volt egy korszerű koleszterincsökkentő gyógyszercsalád kifejlesztésében. Az elkövetkező évek nagy, sztatinokkal - és mostanában ezt kiegészítő, egyéb koleszterincsökkentő gyógyszerekkel - végzett vizsgálatainak eredményei igazolták, hogy valóban milyen kiemelkedő jelentőségű felfedezésről volt szó. Ráadásul a koleszterincsökkentők biztonságos készítményeknek bizonyultak, és nemcsak a koszorúér betegség, hanem a szélhűdés ( stroke ) kockázatát is képesek csökkenteni.

Ajánlás Az Európai Kardiológiai Társaság ajánlása szerint egy 40 éves, panasz- és tünetmentes magyar férfi vagy 50 éves nő kardiovaszkuláris kockázata már olyan mértékű, hogy a koleszterincsökkentő gyógyszeres kezelés megfontolandó. A magyar kockázatbesorolás kissé tartózkodóbb, de egy 50 éves magyar férfinak vagy egy 60 éves nőnek a kockázatmérséklésére a sztatin akkor is kifejezetten ajánlott, ha az illető nem dohányzik és nincsenek olyan betegségei, mint például magas vérnyomás .

A sztatinok megelőző hatása ahhoz mérhető, mint amit a fertőző betegségek ellen a védőoltások nyújtanak. Ezeken kívül egyéb eszköz még nincs az orvostudomány tarsolyában az ilyen (egyébként egészséges) egyének számára, hogy az egészségüket megőrizzék, a betegségek kockázatát mérsékeljék. Tehát becsüljük meg a koleszterincsökkentőket, mert nem olyan nagy a fegyvertárunk" - hívta fel a figyelmet a Magyar Kardiológusok Társasága nevében a professzor.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +29 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 26 és 32 fok között várható. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.