Ez lehet a legjobb szívvédő étrend

A fiatal és az idősebb felnőttek szívinfarktusra vagy más szív- és érrendszeri betegségre való kockázatát is csökkenti a növényi alapú élelmiszerekből álló étrend - de ez nem jelenti azt, hogy vegetáriánus étrendre kellene átállni.

A tanulmányban, amelyet a Journal of the American Heart Association című folyóiratban közöltek , azt figyelték meg, hogy ha a fiatal felnőttek növényi alapú étrendet követnek, akkor a középkorú éveikre csökken a szívinfarktus, a stroke, a szívelégtelenség és több másfajta szívbetegség kockázata - olvasható a heart.org cikkében.

Szívbetegség megelőzésére előnyösek a következő ételek: gyümölcs, zöldség, bab, csonthéjasok és teljes a kiőrlésű gabona
Szívbetegség ellen a gyümölcs, zöldség, csonthéjasok, teljes kiőrlésű gabona jó választás. Kép: GettyImages

"Jól tesszük, ha olyan növényi alapú ételeket választunk, amelyek közel állnak a természetes állapotukhoz és nem feldolgozott élelmiszerek" - javasolja Yuni Choi, a fiatal felnőttekről szóló tanulmány vezető szerzője. Choi a Minnesotai Egyetem Minneapolisban lévő Közegészségügyi Intézetének posztdoktor kutatója. "Az az álláspontunk, hogy az étrendünkbe időnként bevehetünk egy kevés olyan állati eredetű ételt is, mint a nem rántott szárnyashús, a nem rántott hal, a tojás és az alacsony zsírtartalmú tejtermékek" - tette hozzá.

Élőben kaphat segítséget Ebben az évben a Magyar Kardiológusok Társasága a Testnevelési Egyetemmel közösen szervezi meg a Szívünk Napját szeptember 26-án, vasárnap. Életmód- és diétás tanácsokat adnak, iletve szűrővizsgálatokat is végeznek. A vérnyomásmérés mellett a vérzsír-, a koleszterin- és a vércukorszintet is megmérettethetik az érdeklődők, de lesz érszűkület- és EKG-vizsgálat, továbbá idén speciális érultrahangszűrésre is lesz lehetőség.

Choi kutatócsoportja 4 946 fiatal felnőtt étrendjére és a szív- és érrendszeri betegségek előfordulására vonatkozó adatait vizsgálták, a vizsgálati alanyok 18 és 30 év közöttiek voltak, és a Coronary Artery Risk Development in Young Adults (CARDIA) nevű kutatás résztvevői voltak. Az étrendre vonatkozó adatokat interjúkon kérdezték ki, és a pácienseknek nem mondták meg, hogy mit egyenek. Az alapján, hogy mit tudtak meg a résztvevők szív- és érrendszeri betegségekkel való érintettségéről, arra a következtetésre jutottak, hogy ebből a szempontból előnyösek a következő ételek: gyümölcs, zöldség, bab, csonthéjasok és teljes a kiőrlésű gabona, míg a következő ételek ártanak a szív egészségének: sültkrumpli, zsíros vöröshúsok, sós rágcsálnivalók, cukrászsütemények és cukrozott üdítők. Semlegesek a következő ételek: finomított gabona, sovány húsok és kagyló.

Azoknak a résztvevőknek 52 százalékkal alacsonyabb valószínűséggel alakult ki szív- és érrendszeri betegségük a harmincéves nyomon követési időszak alatt, akiknek az étrendjében az egészséges növényi alapú ételek domináltak, és csak kisebb arányban fordultak elő az egészségtelen ételek. Akiknek az étrendje a legnagyobb mértékben változott az egészséges irányba, idősebb korukra 61 százalékkal lett alacsonyabb a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának a valószínűsége azokhoz képest, akiknek a legerősebben változott egészségtelen irányba az étrendjük. "A korábbi kutatások egyes tápanyagokra és egyes ételekre fókuszáltak, és ezért nagyon kevés adatunk volt eddig a növényi alapú étrend és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának hosszú távú összefüggéséről" - jelentette ki Choi.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Késő este általában 15, 23 fok várható. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.