Kávéfogyasztás a terhesség alatt: nagy a kockázat

Egy átfogó kutatás szerint azok, akik terhességük során kávét fogyasztanak, jelentősen növelik születendő gyereküknél a leukémia kialakulásának rizikóját.

A Daily Mail szerint brit akadémikusok egyenesen a kormány képviselőinél szeretnék elérni, hogy közérdekű felhívások segítségével érjék el, hogy minél több várandós nő értesüljön erről és hasonló módon korlátozza kávébevitelét , ahogy teszi azt az alkohollal és a cigarettával.

Az American Journal of Obstetrics and Gynaeacology című szakfolyóiratban megjelent kutatási anyag szerzői több mint 20 már meglévő vizsgálat eredményeit összesítették. Az eredmények szerint, ha valaki a terhessége során napi egy csésze kávét iszik, 20 százalékkal nő a kockázata, hogy a születendő gyereknél leukémia alakul ki élete során.

Kávéfogyasztás a terhesség alatt: nem éri meg Fotó: Europress

Annál, aki napi két kávét fogyasztott, ez az arány már 60 százalékra emelkedik. A kutatók arra gyanakszanak, hogy a koffein változásokat idéz elő a magzat DNS-ében, amelytől a gyerek fogékonyabbá válik a daganatok kialakulására. Napi négy kávé esetén a leukémia 72 százalékkal gyakrabban alakul ki, mint azoknál, akik nem fogyasztottak koffeintartalmú italt a terhesség során.

A koffein egy alkaloid, ami több mint 60 növény (például kávé, mate tea, kakaó) magjában, leveleiben és termésében előfordul. A központi idegrendszert serkentő vegyület javítja az éberséget és a koncentrációt. A kávék koffeintartalma tág határok között változik, függ többek között a fajtától, a keveréktől és a pörköléstől: a robusta kávé több mint kétszer annyi koffeint tartalmaz, mint az arabica. Szerencsére ma már korai észlelés esetében a leukémia hatékonyan kezelhető kemoterápia segítségével. A túlélési arány 80 százalék körül van.

Bár korábban végeztek vizsgálatokat erre nézve, nem sikerült igazolni azokat a felvetéseket, hogy leukémiát okoz, ha valaki nagyfeszültségű távvezetékek vagy atomerőművek környezetében él. A mostani tanulmány szerzői felhívják a figyelmet, hogy további vizsgálatokra van szükség a még közvetlenebb bizonyítékok felfedezése érdekében.

Denis Henshaw, a Bristol egyetem radiológus kutatója - aki nem vett részt a kutatásban - felhívta a figyelmet, hogy egyelőre kevéssé ismert a leukémia pontos működése, illetve, hogy számos környezeti tényezőt - sugárzás, légszennyezés stb. - kell figyelembe venni az egyes esetek vizsgálatakor.

A brit tisztiorvosi szolgálat, az NHS egyébként napi 200 milligramm koffeint jelölt meg a kismamák számára fogyasztható ajánlott napi mennyiségként. Ez mintegy másfél csésze kávénak felel meg.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Túlnyomóan felhőtlen vagy derült, napos időben lesz részünk, de az északkeleti, keleti tájakon kevés fátyol- és gomolyfelhő lehet az égen. Csapadék nem lesz. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is előfordulhat. A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 27 és 31 fok között alakul. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.