Ez az étrend a stroke ellenszere – 18 százalékkal csökkenti a kockázatot

Nők körében jelentősen csökkenti a stroke kialakulásának kockázatát a mediterrán étrend egy friss tanulmány szerint.

A stroke a vezető halálokok közé tartozik. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslései szerint évente közel 12 millió ember szenved szélütést, amely mintegy 7 millió halálesetért felelős. Magyarországon a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján minden évben hozzávetőleg 10 ezer haláleset történik agyérbetegség következtében. A stroke-nak két nagyobb típusát különböztetjük meg: az agyi vérellátás akadályozottsága miatt fellépő iszkémiás stroke-ot, valamint a ritkább, de általában súlyosabb kimenetelű vérzéses stroke-ot, amelynek hátterében agyvérzés áll. Egy, a Neurology című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a mediterrán diéta mindkét típus esetében csökkentheti a kialakulás kockázatát – legalábbis nők körében.

egy nő mozzarella sajtot vég fel egy vágódeszkán salátakészítéshez
Fotó: Getty Images

Mediterrán diéta a stroke megelőzésében

Mint azt korábban megírtuk, a mediterrán diéta a modern egészségügyi trendek egyik legkiemeltebb helyen szereplő eleme. Egy olyan hagyományos táplálkozási irányzatról van szó, amely a Földközi-tengerrel határos országok kultúrájának szerves része, egyszersmind amelyről mind több kutatás igazolja, hogy kiválóan szolgálja a egészség hosszú távú megőrzést. A mediterrán étrend gazdag zöldségekben, hüvelyesekben, gyümölcsökben, halakban és egészséges zsírsavakban, illetve nagy hangsúlyt kap benne a földtől az asztalig típusú szemlélet. Számos módon támogatja egészségünket: ezek egyike, hogy az említett kutatás szerint a stroke-kal szemben is védelmező hatást fejt ki.

Kaliforniai kutatók közel 106 ezer olyan felnőtt nőtt vontak be vizsgálatukba, akik azelőtt sosem szenvedtek el szélütést. Mindannyian kitöltöttek egy részletes kérdőívet a táplálkozási szokásaikról, ami alapján a kutatócsoport négy különböző csoportba sorolta be őket annak függvényében, hogy étrendjük mennyiben feleltethető meg a mediterrán diéta kritériumainak. Összességében a résztvevők 30 százaléka került a legmagasabban értékelt csoportba, illetve 13 százalékuk a legalacsonyabban értékeltbe – utóbbiak mindennapi étrendje tehát szinte egyáltalán nem mutatott hasonlóságot a mediterrán étrenddel.

Átlagosan 21 évig követték nyomon a válaszadók egészségének alakulását. Ez idő alatt 4083 strokediagnózis született a megfigyelt nők körében: 3358 iszkémiás stroke és 725 agyvérzés. A táplálkozási jellemzőket figyelembe véve elmondható, hogy azok körében, akik konyhai szokásai a leginkább megfeleltek a mediterrán étrend kritériumainak, átlagosan 18 százalékkal alacsonyabbnak bizonyult a stroke előfordulása, mint az ellenkező végletet képviselő csoportban. Ezen belül az iszkémiás stroke rizikója 16, a vérzéses stroke kockázata 25 százalékos eltérést mutatott. „A stroke a halálozások és a rokkantság egyik vezető kiváltó oka, ezért izgalmas belegondolni, hogy étrendünk javítása révén képesek lehetünk csökkenteni e pusztító betegség veszélyét” – fogalmazott Sophia S. Wang, a kaliforniai City of Hope Comprehensive Cancer Center kutatója, a tanulmány utolsó szerzője.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.