A túlzott ivás nem várt hatása

Ivási szokásaikról kérdeztek középkorú amerikaiakat kutatók, és kiderült, hogy ha valakinek alkoholproblémái voltak, akkor megduplázódott az esélye arra, hogy később memóriavesztés következzen be nála. Mindez immár közegészségügyi problémává is vált a szakértők szerint.

Memóriavesztéshez vezet az alkoholfogyasztás

Azok, akiknek középkorúként problémái voltak az alkoholfogyasztással, kétszer akkora eséllyel küzdhetnek idősebb korukban memóriavesztéssel - állapította meg egy tanulmány.

A kutatók 6542 középkorú amerikaiak kérdeztek alkoholfogyasztási szokásairól, illetve annak múltbeli alakulásáról. Ezután egy nyolcéves perióduson át azt mérték fel, hogy mindez miként hat mentális képességeikre. A súlyos memóriazavarok esélyének megkétszereződése ekkor derült ki az alkoholproblémákkal küszködő középkorúak esetében.

A túlzott ivástól memóriavesztés következhet be, alkoholfogyasztás ivási szokásaink memóriavesztés alkoholproblémák alkohol memória
A túlzott ivástól memóriavesztés következhet be

A kutatás egyik vezetője, Dr. Iain Lang volt, aki az Exeteri Egyetem orvostudományi fakultásán dolgozik. Ő a brit lapnak, a Daily Mailnek elmondta, hogy korábban is tudták: van összefüggés a demencia kockázata és az aktuális alkoholfogyasztás szintje között. Ez azt jelenti, hogy az idős embereket megkérdezik arról, hogy mennyit isznak, és aztán megfigyelik, hogy milyen problémák lépnek fel náluk.

A mostani kutatás viszont más megközelítésen alapul. A kutatók ezúttal arra voltak kíváncsiak , hogy milyen következményekkel jár a korábbi életszakaszokban elfogyasztott alkohol.

Az alkoholfogyasztás hosszú távú következményei

Vagyis most arra az eddig kevésbé vizsgált jelenségre koncentráltak a tudósok, hogy milyen összefüggés áll fenn az alkoholproblémák bármely életkorban való felmerülése és a későbbi memóriavesztés között. Eredményeik pedig immár arra figyelmeztetnek, hogy közegészségügyi problémává vált a jelenség, és ezzel már komolyabban kell foglalkozniuk az illetékeseknek. Az eredményeket a tudósok az American Journal of Geriatric Psychiatry című tudományos szaklapban jelentették meg.

A kutatók szerint most az a feladat, hogy az alkoholfogyasztás rövid távú hatásai mellett felhívják a figyelmet a hosszú távú negatív következményekre is.

Minthogy a mostani kutatás önbevalláson alapult, ezért a helyzet akár súlyosabb is lehet - vélik a szakértők. (A kutatásban résztvevőknek négy konkrét kérdésre kellett válaszolniuk: Érezték-e valaha úgy, hogy le kellene állniuk az ivással? Volt-e már valaki, aki kritizálta őket az ivás miatt ? Érezték-e magukat rosszul amiatt, hogy isznak? Előfordult-e, hogy azzal indították a napot, hogy reggel megittak egy italt, hogy lecsillapítsák az idegfeszültséget vagy tompítsák a másnaposság hatását?)

A kutatás eredményei alapján a tudósok hangsúlyozták, hogy nincs szó arról, hogy az embereknek teljesen tartózkodniuk kellene az alkoholtól. A helyes életmód, étkezés és normál testsúly fenntartása mellett, egy-egy pohár vörösbor még csökkenti is az esélyét annak, hogy valaki demenciában szenvedjen a későbbiekben - írja a Daily Mail, Dr. Doug Brownra hivatkozva, aki az Alzheimer Társaság - egy non-profit intézmény - kutatási igazgatója.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 26 és 32 fok között várható. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.