A brokkoli véd a szívinfarktus ellen

Farmington (Connecticut), 2008. január 23. (MTI) - Régóta fölismerték a kutatók, hogy a nyers vagy párolt brokkolit gyakran evő közösségekben a koszorúér-betegség és bizonyos daganatok ritkábban fordulnak elő. Egy új vizsgálat most azt jelzi, hogy brokkoli fogyasztásával jelentősen fokozható a szív oxigénhiánnyal szembeni ellenállóképessége.

Dipak K. Das és munkatársainak részletes vizsgálati eredményei a Journal of Agriculture and Food Chemistry februári számában jelennek meg. A kutatók brokkolit pároltak és a közönséges patkánytáp mellé ezt adták kísérleti patkányoknak egy hónapon át, míg a kontrollállatok a brokkoli helyett vizet kaptak.

A 30-napos kezelés végén kiemelték a patkányok szívét és azt vizsgálták, hogy ezek milyen teljesítménnyel működnek, ha átmenetileg olyan oxigénszegény körülmények között tartják, mint az emberi szív, amikor infarktust kap.

A brokkolikészítménnyel kezelt patkányok szíve sokkal erősebb maradt, mint a kontrolloké, az oxigénhiány kisebb mértékben károsította a szívizmot és kisebb volt az elhalt szívizomterület is, mint a másik csoport szívében. A vizsgálók azt kutatták, hogy mivel magyarázható a brokkoli szívet védő hatása.

Das és társai azt találták, hogy a zöld növényben lévő egyik anyag, a szulforafán olyan fehérjéket szabadít fel a szívizomban, melyek alapvető elemei a szív védekezőrendszerének. A brokkolikivonatot fogyasztó patkányok szíve ezért bírta sokkal jobban az oxigénhiány károsító hatását, mint a többi kisérleti állat.

Más tanulmányok már korábban igazolták, hogy a brokkoliban lévő anyagok gátolják a rosszindulatú daganatok kifejlődését és Das és munkacsoportjának eredményei most arra utalnak, hogy ez a gasztronómiában népszerű zöldség csökkentheti az emberi szívinfarktus okozta károsodás kockázatát is.

Várható, hogy az amerikai média az érdekes tanulmány megjelenése után fölidézi az USA 41. elnökének, George Bushnak a híres megjegyzését, hogy "Én nem szeretem a brokkolit. Nem szeretem azóta, hogy gyermekkoromban anyám arra kényszerített, hogy megegyem. Most én vagyok az Egyesült Államok elnöke és soha többé nem vagyok hajlandó brokkolit enni". Az elnöki állásfoglalás elleni tiltakozásul az egyik igen erős mezőgazdasági lobbi szervezésében a termelők akkor több tonna brokkolit küldtek a Fehér Házba

(MTI-Panoráma - Matos Lajos)

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.