Zsíros falatok infarktus ellen

A lazac vagy más zsíros halak heti egyszeri fogyasztása csökkenti a férfiak esélyét a szívelégtelenség kialakulására. A megfigyelés tovább erősíti azt az elméletet, mely szerint az omega-3-zsírsavak jót tesznek a szívnek.

A Beth Israel Diakónus Orvosi Központ kutatói a European Heart Journalban számoltak be eredményeikről. "Korábbi vizsgálatok kimutatták, hogy a zsíros hal és az omega-3-zsírsavak segítenek a szívbetegségek kockázati tényezői elleni harcban: csökkentik a trigliceridszintet (vérzsír), a vérnyomást, lassítják a szívverést, és a szívritmus változékonyságát is visszaszorítják" - magyarázta a közlemény vezető szerzője, Dr. Emily Levitan, a Kardiovaszkuláris Epidemiológia Kutató Központ munkatársa. "Mindez együtt magyarázza az általunk megfigyelt csökkenést a szívelégtelenség rizikójában."

Szívelégtelenségről akkor van szó, ha a szív már nem képes a szervezet számára szükséges vérmennyiséget pumpálni. Az állapot életveszélyes, és számos szív- és érrendszeri betegség eredményeképp kialakulhat. Rizikótényező például a magas vérnyomás, valamint a koszorúér-betegség. A 65 év felettiek csoportjában a kórházi felvételek leggyakoribb oka a szívelégtelenség, melynek jellemző tünetei a kimerültség, gyengeség, járásnehézség, gyors vagy szabálytalan szívverés, valamint az állandó köhögés vagy zihálás.

A kutatók 39.367 45-79 év közötti svéd férfit vontak be 1998-2004-ig zajlott vizsgálatukba. Felmérték a résztvevők étrendjét, a betegek sorsát pedig a svéd kórházi adatok, valamint a haláloki regiszter alapján követték nyomon. A vizsgálat időtartama alatt 597 férfinél alakult ki szívelégtelenség (előzetesen ismert szívbetegség vagy cukorbetegség nélkül).

Harmincnégyen meghaltak. A zsíros halat (heringet, makrélát, lazacot, fehér húsú halat) heti egyszer fogyasztóknál a szívelégtelenség 12 százalékkal kisebb eséllyel alakult ki, mint a zsíros halat nem evő férfiaknál. Az is kiderült, hogy a tőkehalban és más halolajakban megtalálható omega-3-zsírsavakból napi 0,36 grammot fogyasztó férfiaknál 33 százalékkal kisebb volt a szívelégtelenség veszélye, mint az omega-3-zsírsavakat nem, vagy csak kis mennyiségben fogyasztóké. Levitanék szerint itt is a legegészségesebb az arany középút, mivel a túl sok halat fogyasztóknál ugyanolyan volt a rizikó, mint a halat egyáltalán nem evők esetében, ahogyan a túl sok halolaj (0,46-0,71 gramm naponta) szintén nem egészségesebb, mint a halolaj teljes kerülése.

Forrás: Medipress hírszolgálat

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +32 °C
Minimum: +15 °C

Felhőtlen, száraz idő várható. Általában gyenge vagy mérsékelt marad a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 12 és 19 fok között várható, ennél alacsonyabb értékeket mérhetünk a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő pontokon, néhol a szelesebb északnyugati részeken ennél melegebb lehet a hajnal. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.