Omega-3-zsírsavak segítik a koraszülött lányok agyát

Fiúk esetében nem nyert megerősítést, ám koraszülött lányoknál kimutatták, hogy a táplálékkal (tápszerrel vagy anyatejjel) bevitt omega-3-zsírsavak javítják az agyműködést.

Az ún. dokoza-hexaénsav-dús ételeket kapó lánycsecsemők öt ponttal javították a mentális fejlődést mérő tesztpontszámukat. A beavatkozásnak köszönhetően 80 százalékkal csökkent azon kislányok száma, akik jelentős mentális késésben vannak társaikhoz képest - állítják a kutatók. Nem sikerült azonban hasonló eredményeket elérni a fiúk esetében. "Feltevésünk szerint, ha a koraszülöttek étrendjében a dokoza-hexaénsav koncentrációja eléri azt, amennyit a méhben kaptak volna, javítható ezen koraszülött gyerekek mentális fejlődése" - magyarázta Maria Makrides, a közlemény vezető szerzője, az ausztrál Adelaidei Egyetem táplálkozástudomány-professzora, a Női és Gyermek-egészségügyi Kutatóintézet megbízott igazgatója. Az ötlet onnan jött, hogy korábbi kutatások kimutatták, a koraszülötteknek adott kis mennyiségű dokoza-hexaénsav javítja a gyerekek látásélességét.

A vizsgálatba 657 csecsemőt vontak be. A gyerekek véletlenszerűen kerültek a zsírsavat normális, illetve nagy adagban kapók csoportjába. Ha a gyermeket szoptatással táplálták, az anyák kaptak omega-3-zsírsavtartalmú kapszulát. A kezelést a születés eredetileg tervezett időpontjáig folytatták. A csecsemők agyműködésének tesztelésére a Bayley-féle mentális fejlődés indexet alkalmazták, mely a memóriát, a problémamegoldó készséget, a korai számfogalmat és a nyelvi készséget méri fel. Az első elemzés nem hozott eredményt, ám a két nem szétválasztása után kiderült, hogy a lányok teljesítménye öt ponttal javult. Makrides szerint ez azt jelenti, hogy 55 százalékkal csökkent az enyhe mentális késésben lévő lányok száma. Ugyanez a szám a nagy adagot kapók körében már 80 százalék. Nem tudni még, hogy a fiúknál miért nem működik a hiánypótló kezelés. A terhes nőknek ajánlott omega-3-zsírsavakban gazdag étrendet követniük, ám a pótló készítmények kipróbálása előtt célszerű kikérni a szülészorvos tanácsát.

Az eredményekről szóló cikk a Journal of the American Medical Association januári számában olvasható.

Forrás:
Medipress hírszolgálat

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +29 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 26 és 32 fok között várható. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.