Nem a húsevéstől ilyen nagy az agyunk?

Egy új kutatás szerint korántsem biztos, hogy a húsevés miatt váltunk emberré.

A paleoantropológia az emberi intelligencia legkorábbi megjelenését a Homo erectushoz (jelentése: "felegyenesedett ember") köti, amely a méretéhez képest kivételesen nagy agyvelővel rendelkezett. A tudósok szerint utóbbi nem lett volna lehetséges állati fehérjék és bizonyos, csak az állati eredetű táplálékban megtalálható mikrotápanyagok fogyasztása nélkül. A bevett és a nagyközönség szemében tudományosan is bizonyított teória szerint a vörös húsok fogyasztása tett minket emberré, amely folyamat ráadásul robbanásszerűen, kétmillió évvel ezelőtt kezdődött. Ám egy új kutatás megcáfolja ezt a népszerű teóriát - írja az IFLScience .

dsada
Az előember már sokkal korábban evett húst, mint gondolták. Fotó: Getty Images

Már a nagyi is húst evett

A húsevés már kétmillió évnél korábban megjelent az előembereknél, így az ekkortájt bekövetkező, robbanásszerű agytérfogat növekedést nem lehet kizárólag a húsevés számlájára írni - derült ki a Proceedings of the National Academies of Sciences című folyóiratban megjelent tanulmányból. Az ebben ismertetett kutatás szerint számos olyan régészeti leletanyag is bizonyítékot szolgáltat a korai húsfogyasztásra , amely a kétmillió éves "intelligencia-robbanásnál" régebbi korból származó. Csak Kelet-Afrikában 59 lelőhelyet vizsgáltak, ahol 1,2-2,6 millió éves emberi maradványokat találtak, temérdek állati eredetű csont társaságában. A csontokon fellelhetők a kövek karcolásának nyomai, amik egyértelműen jelzik, hogy rendszeresen húst ettek az akkor ott élők. A kutatás eredménye röviden olyan, mintha azt mondanánk: már a Homo erectus nagymamája - a Homo habilis vagy az Australopithecus africanus - is evett húst, csak ezt eddig nem tudtuk, mert a kutatók alaposabban nem vizsgálták.

A következtetés ellenőrzéséhez a tudóscsoport összehasonlította azon karcolásnyomokkal tarkított csontok lelőhelyeinek számát az egy adott időszakhoz köthető, karcolásnyomokkal ellátott csontok számával, és ehhez figyelembe vették, hogy a nyomok a különböző rétegtani szinteken eltérő mértékben maradtak épek. Az eredményeket minden alkalommal összevetették az adott lelőhelyen végzett ásatások mennyiségével. Végül megállapították, hogy a kisebb agyú Australopithecus is bőven evett húst, és nincs bizonyíték arra, hogy a Homo erectus a felegyenesedésének időszakában bármennyivel is több állati eredetű táplálékot fogyasztott volna.

Nem ástak elég mélyre

Vagyis a 2 millió éve élt emberelődünk nagy húsevő volt, de ebből még nem kellene arra következtetnünk, hogy a húsevés miatt fejlődött ki a későbbi emberekre jellemző intelligenciája - írta a lap. A lelőhelyek elemzése egyértelműen kétségbe vonta a fenti tétel igazságát, és kimutatta, hogy az intelligencia és a húsevés közötti összefüggés csak a régészeti mintavételezés torzítása miatt jött létre. Mivel a kutatások elsősorban a Homo erectus maradványaira koncentráltak, ezeken a lelőhelyeken elkerülhetetlenül sok, kő okozta vágás nyomát őrző csontot találtak. Ha egy kicsit mélyebbre vagy máshol is ástak volna, akkor újabb csontot találtak volna korábbi korokból, de az ásatások kizárólag a körülbelül kétmillió éves lelőhelyekre koncentrálódtak - állítják a tanulmány szerzői.

Másik probléma, hogy a leletekből nem derülhet ki, hogy valójában milyen gyakran evett húst az előember. A gyümölcsök és bogyók nem kövesednek olyan jól, mint a csontok, így nagyon kevés fogalmunk van arról, hogy a hús a Homo erectus étrendjének gyakori része volt-e, vagy csak alkalmi csemegének számított. Lehetséges ugyan, hogy a húsfogyasztásnak volt köze őseink agyának hirtelen megnövekedéséhez, mivel a belek nagyjából ugyanebben az időben zsugorodtak össze, de a más elméletek által megjelölt okok - mint például a tűz felfedezése és hasznosítása vagy a nyelvhasználat - is ugyanolyan hihetőek. (Kutatók azt feltételezik, hogy a Homo erectus kezdte a tüzet használni, illetve a nyelv kialakulásának első hulláma is hozzá köthető.)

"Azt hiszem, ez a tanulmány és eredményei nemcsak a paleoantropológiai közösséget érdekelhetik, hanem mindazokat az embereket, akik jelenleg a húsevésről szóló vita valamelyik szószólójának véleményére alapozva hozzák meg az étrendjükkel kapcsolatos döntéseiket" - nyilatkozta Andrew Barr, a George Washington Egyetem munkatársa, a tanulmány vezető szerzője.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Késő este általában 15, 23 fok várható. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.