Meglepő kapcsolatot találtak a tejfogyasztás és a vastagbélrák között

A tejre mondtak már jót és rosszat, most azonban kiderült: egy igen agresszív daganattípus ellen nyújthat védelmet.

Napi egy pohár tej csökkentheti a nőknél a vastagbélrák kockázatát foglalta össze az Oxfordi Egyetem kutatásának legújabb eredményeit a Health.

tej, egy pohár tej, tejfogyasztás, tejet iszik, tejbajusz
Már napi egyetlen pohár tejjel tehetsz a vastagbélrák ellen. Fotó: Getty Images

A kalcium a lényeg

A vastagbélrák, a vastag- vagy végbélben növekvő rosszindulatú daganat a negyedik vezető halálozási ok a nők körében, ráadásul a betegség egyre gyakoribb a 65 év alattiak között. Az új tanulmány összefüggést mutatott ki a napi 300 milligramm kalcium élelmiszerből történő bevitele – ez a mennyiség nagyjából egy pohár tejben található meg – és a nők vastagbélrák kockázatának 17 százalékos csökkenése között.

Egyelőre nem tudjuk, hogy a kalcium-kiegészítőknek ugyanolyan hatásuk lenne-e, mint amilyennek az élelmiszerekből származó kalcium tűnik

– mondta el a portálnak Keren Papier, a kutatás vezetője.

A táplálkozás és a vastagbélrák közötti kapcsolatról valaha végzett legnagyobb egyedi vizsgálatban Papier és csapata több mint 540 000 brit nő táplálkozási szokásait vizsgálta. A kutatócsapat három-ötévente, átlagosan 16 éven keresztül minden nőt megkérdezett az életmódjáról. Azt vizsgálták, hogy 97 táplálkozási tényező – beleértve a vörös hús- és tejtermékfogyasztást – befolyásolta-e a vastagbélrák kockázatát. A vizsgálat végére mintegy 12 ezren betegedtek meg vastagbélrákban.

A kutatók az eredmények összesítésekor megállapították, hogy minden további napi 300 milligramm ételekből és italokból származó kalcium 17 százalékos csökkenéssel járt a vastagbélrák kockázatában. Bár egyre több bizonyíték utal arra, hogy a kalcium védelmet nyújthat a vastagbélrákkal szemben, a szakértők szerint a kulcs az általános egészséges táplálkozás. Nem csak egy tényező, hanem több is növeli vagy csökkenti ugyanis a kockázatot. Egyre több kutatás bizonyítja, hogy az egészséges, alkoholban, cukorban, vörös húsban és feldolgozott élelmiszerekben szegény, azonban rostokban, teljes kiőrlésű gabonafélékben és zöldségekben gazdag étrend jelentősen csökkentheti a vastagbélrák kockázatát.

Mindemellett

a legjobb dolog, amit valaki tehet a rák ellen, hogy leszokik a dohányzásról, megőrzi egészséges testsúlyát, és részt vesz a szűrővizsgálatokon, ha van rá lehetőség

– fogalmaz a kutatás vezetője.  

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Túlnyomóan felhőtlen vagy derült, napos időben lesz részünk, de az északkeleti, keleti tájakon kevés fátyol- és gomolyfelhő lehet az égen. Csapadék nem lesz. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is előfordulhat. A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 27 és 31 fok között alakul. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.