Mediterrán konyha helyett északi ételek?

Éveken át az olívaolajban és zöldségekben gazdag mediterrán étrendet tartották az egészség és a hosszú élet titkának. A legújabb kutatás szerint azonban a skandináv országok konyhája még ennél is egészségesebb lehet.

A kutatók kimutatták, hogy a hagyományos dán ételeken alapuló étrend jelentős mértékben csökkenti a szívbetegség kockázatát. Az északi konyha rengeteg bogyófélét, halat és vadhúst tartalmaz, amelyek nagy mennyiségben állnak rendelkezésre a hidegebb északi éghajlaton.

Matti Uusitupa, a Kelet-Finnországi Egyetem professzora így vélekedett: "A Dél-Európában fogyasztott mediterrán étrendet hosszú ideje összefüggésbe hozzák az egészségesebb életmóddal és a szív-érrendszeri megbetegedések, bizonyos daganattípusok és a 2-es típusú diabétesz megelőzésével. A mediterrán étrendet azonban a táplálkozási minták megváltoztatásának nehézsége, az ízléssel kapcsolatos kulturális különbségek és a különböző élelmiszerek korlátozott hozzáférése miatt a nyugati világ egyes részein nem könnyű elfogadni. Éppen ezért a mediterrán étrend alternatívájaként ezeken a helyeken a hasonlóan egészséges regionális északi étrendet népszerűsítik."

Ez az étrend Noma-diéta néven is ismert a híres koppenhágai étterem, a Noma nevéről, amely három éven keresztül egymás után elnyerte a világ legjobb éttermének járó kitüntető címet.

A finn egyetem kísérletében 166 elhízott finn, dán, svéd és izlandi személy vett részt, akik egy része hagyományos étrendjét követte, míg a többiek az északi étrendre tértek át. Mindkét csoport ugyanannyi kalóriát fogyasztott, de az északi étrendet követők olyan fogásokat fogyasztottak, amelyekben nagy mennyiségű hal, helyi zöldség és teljes kiőrlésű gabonát tartalmazó termék fordult elő. Vörös húsok helyett pedig inkább baromfit vagy vadhúst ettek.

Huszonnégy hét múlva az eredmények azt mutatták, hogy a hagyományos étrendjük mellett kitartó résztvevők rossz koleszterinszintje alig változott, az északi étrendet követők LDL koleszterinszintje négy százalékkal csökkent, a jó koleszterinszintjük pedig növekedést mutatott. A mediterrán diétától eltérően az északi étrend azoknak a vegyületeknek a szintjét is csökkentette, amelyek a vérben gyulladást okozva hozzájárulnak a szívbetegség kialakulásához.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.