Köszvényt okoz az üdítő

Kanadai kutatók szerint növeli a köszvény kialakulásának veszélyét az édesített üdítőitalok gyakori fogyasztása. Elméletüket 46,393 férfi egészségügyi dolgozó bevonásával készült vizsgálatuk eredményeivel támasztják alá, melyeket a BMJ-ben publikáltak.

Dr. Hyon K. Choi és munkatársai a Brit Columbia Egyetemen arra kérték a résztvevőket, hogy 12 éven át négyévente töltsenek ki egy egészségi állapotukra és étrendjükre vonatkozó kérdőívet. A 12 év alatt összesen 755 esetben diagnosztizáltak köszvényt. A statisztikai számítások kiderítették, hogy az édesített üdítőitalok fogyasztása szignifikáns mértékben növelte a köszvény rizikóját.

Azokhoz képest, akik sosem isznak üdítőt, a napi két vagy több adag édesített ital fogyasztása 85 százalékkal növelte a betegség kialakulásának kockázatát. Naponta egy adag üdítő is már 45 százalékos rizikóemelkedéssel jár, és még azok is 29 százalékkal nagyobb veszélyben vannak, akik hetente csak 5-6-szor isznak üdítőt. A kockázat körülbelül napi 2-4 szeszes ital elfogyasztásának kockázatával egyenértékű.

A mindennapos sörfogyasztás 49 százalékkal, a rövid italok 15 százalékkal fokozzák a rizikót. A diétás üdítők azonban nem jelentenek veszélyt, mivel azok gyümölcscukor-tartalma alacsony. Úgy tűnik ugyanis, hogy az üdítőitalok veszélyes alkotórésze a gyümölcscukor, és emiatt a gyümölcsök fogyasztása is hasonló kockázattal jár. A kutatók azonban ennek ellenére is javasolják a gyümölcsevést, hiszen más fontos betegségek - pl. szívbetegség és diabétesz - ellen védő hatásúak.

Más szakemberek egyelőre azonban óvatosan fogadják a meglepő eredményeket, hiszen míg a szeszes italokról már régóta ismert, hogy köszvény kialakulásához vezetnek, csakúgy, mint a purinban gazdag étrend, az üdítőkkel kapcsolatban mindeddig fel sem merült a kérdés. A köszvény legfontosabb rizikótényezője a pozitív családi anamnézis, azaz, ha a családban már előfordult a betegség. Choi és munkatársai vizsgálatának a kritikusok szerint éppen ez a leggyengébb pontja, hiszen ezt a tényezőt a kutatók nem elemezték.

Forrás:
Medipress hírszolgálat

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.