D-vitamin: mi köze az autizmushoz?

Nem jelentkeztek autista vonások azoknál az egereknél, amelyek anyja D-vitamin-pótlást kapott a vemhesség alatt - közölték a Queenslandi Egyetem kutatói.

Az intézmény Agykutató Intézetének szakemberei szerint a mostani eredményekkel tovább gyarapodik a bizonyítékok tárháza, amelyek szerint a D-vitamin kulcsfontosságú szerepet játszik az agy fejlődésében.

A tanulmányt vezető Darryl Eyles szerint a vizsgálatok során az autizmus legszélesebb körben elfogadott kritériumait vették alapul, és azokat az egereket tekintették érintettnek, amelyek abnormálisan viselkedtek: nehézségeik voltak a társas interakciókban, az alapvető tanulási folyamatokban, valamint sztereotip viselkedést mutattak. "Eredményeink alapján azok a vemhes nőstények, amelyeket az első trimeszterrel megegyező időszakban aktív D-vitaminnal kezeltünk, olyan utódokat hoztak világra, amelyeknél nem alakultak ki a rendellenességek" - mutatott rá a kutató.

Az Agykutató Intézet munkatársai nemrég összefüggést találtak embereknél a terhesség alatt fellépő D-vitamin-hiány és a megnövekedő autizmuskockázat között.

Összefüggés lehet a terhesség alatti D-vitamin-hiány és az autizmus között
Összefüggés lehet a terhesség alatt fellépő D-vitamin-hiány és az autizmus között

A mostani vizsgálatban résztvevő Wei Luan elmondta, hogy a D-vitamin ugyan kulcsfontosságú szerepet játszik a csontrendszer egészségének megőrzésében, ám aktív, hormonhatást kifejtő formáját nem lehet adni várandós nőknek, mivel befolyásolhatja a fejlődő magzat csontvázát. A szakember szerint a mostani eredmények lehetővé teszik a kutatók számára, hogy kiderítsék, pontosan mikor és milyen mennyiségben van szükségük kolekalciferolra - a D-vitamin terhes nők számára is biztonságos formájára - a várandós nőknek.

Az autizmus nagyjából a világ népességének egy százalékát érinti, és a társas kapcsolatokban, illetve a kommunikációban okoz különböző fokú nehézségeket. A betegségről részletesen olvashat Betegségek A-Z rovatunkban.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +29 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.