Csökkenti a vérnyomást a C-vitamin

A Johns Hopkins Egyetem kutatói kimutatták, hogy a nagy dózisban szedett C-vitamin enyhén csökkentheti a vérnyomást. A szakértők azonban egyelőre nem javasolják, hogy töltsük fel készleteinket a kiegészítőből.

"Kutatásunk azt mutatta, hogy a C-vitamin-tartalmú étrend-kiegészítők valóban csökkenthetik valamelyest a vérnyomást, de mielőtt a kiegészítőt a magas vérnyomás kezelésében javasolnánk, mindenképpen további vizsgálatokra lesz szükség az alkalmazásukkal összefüggő következmények alaposabb megismerése érdekében" - nyilatkozta az szaklapban megjelent tanulmány vezető szerzője, Edgar R. Miller, a Johns Hopkins Orvostudományi Egyetem belgyógyásza.

Egyes kutatók úgy vélik, hogy a bevált gyógyszerek mellett a nagy dózisú C-vitamin is csökkenti a vérnyomást, de a randomizált, kontrollált étrendi intervenciós tanulmányok vegyes eredményeket hoztak. Miller és munkatársai 29 randomizált, kontrollált, korábban publikált klinikai kísérletet elemeztek. Eredményeik azt mutatták, hogy napi 500 mg C-vitamin (az ajánlott mennyiség körülbelül ötszöröse) fogyasztása 3,84 Hgmm-rel csökkenti rövid távon a vérnyomást. A magas vérnyomással diagnosztizált alanyokban a csökkenés közel 5 Hgmm volt.

Miller összehasonlításképpen elmondta, hogy az ACE-gátlók csoportjába tartozó vérnyomáscsökkentő gyógyszereket vagy vízhajtókat szedő betegekben körülbelül 10 Hgmm a várható vérnyomáscsökkenés. Körülbelül hat pohár narancslé tartalmaz 500 milligramm C-vitamint. Az ajánlott napi bevitel felnőttek számára 90 milligramm.

Miller úgy véli, hogy bár az eredmények csak mérsékelt csökkenést mutatnak, amennyiben minden ember csak 3 Hgmm-rel csökkentené a vérnyomását, máris sokkal kevesebb agyérgörcs következne be. A kutató ugyanakkor hangsúlyozta, hogy egyik kutatás sem bizonyította azt, hogy a C-vitamin közvetlenül megelőzné a szív-érrendszeri betegségek előfordulását.

A kutatók a tápanyag biológiai és fiziológiai hatásai miatt összpontosítanak a C-vitamin esetleges vérnyomáscsökkentő tulajdonságára. A C-vitamin például vízhajtó, hatására a vese több nátriumot és vizet távolít el, ami segít elernyeszteni a vérerek falait, azáltal csökkenteni a vérnyomást. Miller ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy megfelelő tudományos bizonyítékok hiányában óvatosan kell bánni a vitaminokat és más anyagokat tartalmazó étrend-kiegészítőkkel.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul, míg késő estére 18 és 25 fok közé hűl le a levegő. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.