Babát várva még kevés kávét se!

Időről időre ellentmondó vélemények jelennek meg arról, milyen hatással van a kávé a magzatra. Egy újabb vizsgálat eredménye azt sugallja, jobb, ha a kismamák egy csészével sem isznak.

Ezúttal egereken végzett kísérletek utalnak a koffein magzatkárosító hatására. Eszerint már két csésze kávé is okozhat maradandó fejlődési rendellenességet. A kísérleti egerek számára vemhességük korai szakaszában nagyjából annyi koffeint adagoltak, amennyi egy ember esetében két csésze kávé koffeintartalmának felel meg. A Yale Egyetemen folytatott kísérletben az egerek szívfejlődésében találtak eltéréseket. A szívkamra egyes sejtrétegei vékonyabbak lettek, mint a koffein nélkül fejlődő embriók esetében. A hatást fokozta, ha emellett a belélegzett levegőben kevés oxigén volt, ami a dohányzás hatását modellezte. Az embrionális korban szerzett szívkamrafali elváltozás felnőttkorban azt eredményezte, hogy az állatok szíve mintegy 35%-kal kisebb hatásfokkal működött.

További érdekes eredmény volt, hogy a koffeint kapó anyaegerek hím utódai felnőttkorban átlagosan 20%-kal több testzsírral rendelkeztek, azaz elhíztak. Bár a vizsgálatokat egereken végezték, mégis valószínűsíthető, hogy az emberekre is hasonló szabályszerűségek volnának érvényesek - állítják a kutatók. A kávé káros voltát bizonyítja egy másik 2008-as San Franciscóban végzett vizsgálat is, mely szerint a napi két csésze kávé növeli a koraszülések gyakoriságát.

Vagyis mindenféle egészségi kockázat elkerülése végett különösen a várandósság korai szakaszában érdemes lemondani a szokásos kávéról, később is legfeljebb egy-egy kortyot engedjenek meg magunknak az anyák.

Forrás:
www.fasebj.org

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +18 °C

Hazánk északi és nyugati részén megnövekszik a felhőzet, és itt az éjszaka folyamán helyenként zápor, zivatar is előfordulhat. Délen, délkeleten még nagyrészt derült vagy gyengén felhős idő várható. A légmozgás döntően mérsékelt marad, de a Kisalföldön és az Alpokalján már lehetnek élénk lökések az északnyugatira forduló szélből.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 15, 22 fok között alakul, de északnyugaton, valamint a vízpartokon, magasan fekvő helyeken ennél pár fokkal melegebb, a hidegre hajlamos helyeken hűvösebb is lehet. Mivel még mindig egy anticiklon határozza meg a térségünk időjárását, fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!