A kávé ment meg az alkohol káros hatásaitól

Napi két kávé megmenthet a túlzott alkoholfogyasztás okozta májbetegségtől - állítják a University of Southampton kutatói.

Az Alimentary Pharmacology an­d Therapeutics szaklapban megjelent tanulmányukból kiderül: a rendszeres kávéfogyasztóknál 44 százalékkal csökken emiatt a májcirrózis kockázata. Mindez kilenc hosszútávú, mintegy félmillió embert érintő kutatás eredményeinek összesítéséből derült ki.

Májcirrózis akkor alakul ki, amikor a túlzott alkoholfogyasztás vagy például a hepatitisz C-fertőzés hatására kialakuló gyulladás miatt a máj szövetét hegszövet váltja fel, a regenerálódni kívánó máj működése pedig májszövet-szaporulatokat eredményez. Az elváltozások egy idő után májelégtelenséghez és rákhoz vezetnek. A cirrózis évente több mint egymillió életet követel, Jimi Hendrix, Billie Holiday vagy Jack Kerouac is ennek áldozatául esett.

A májcirrózis visszafordíthatatlan betegség. Leggyakoribb oka a krónikus alkoholbetegség, de a Hepatitis B és C vírus is okozhat cirrózissal végződő krónikus májgyulladást. Kattintson! A kutatók szerint napi két kávé fogyasztása gyakorlatilag megfelezi a cirrózis kialakulásának esélyét, ez pedig számos cirrózisra adott gyógyszer hatásához képest hatalmas előny. Adataik szerint a szívproblémákra javasolt sztatinterápia is csak 25 százalékkal csökkenti a komplikációk kialakulásának esélyét. Emellett a kávé jól ismert, a szervezet általában jól tolerálja és teljesen biztonságos italnak tekinthető.

A kávé védhet az alkoholos májkárosodás ellen

A kávé a koffein révén főként a központi idegrendszert stimulálja, de emellett csökkenti az oxidatív stresszt és a gyulladást, valamint a karcinogenezist is. Elterjedtsége miatt a kávét és egészségügyi hatásait alaposan vizsgálták, a májbetegségek tekintetében pedig megállapították, hogy számos pozitív, védő jellegű hatása van.

Állati és emberi kísérletek egyaránt megerősítik, hogy a kávéfogyasztás csökkenti az abnormális májfunkcióteszteket, a fibrózist, a cirrózist és a hepatocelluláris karcinómát (a májrák leggyakoribb típusát). Ráadásul egy hepatitisz C-vel fertőzött páciensekkel folytatott kísérletből az is kiderült, hogy azokban, akik több kávét fogyasztanak, alacsonyabb a májenzimek szérumszintje.

Az eredmények azért is fontosak, mert a májbetegségek előfordulása igen magas, az alkohol és az elhízás pedig csak fokozzák a májbetegség kialakulásának esélyét.

Forrás: Daily Mail

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.