A zab csökkenti a koleszterinszintet

Egy korábbi kutatásból kiderült, hogy a zabban található béta-glükán csökkentheti a koleszterinszintet.

A zab kiváló koleszterincsökkentő

A szív- és érrendszeri betegségek gyakoriságának növekedése miatt fontos kutatási területté vált azon élelmiszerek meghatározása, amelyek csökkentik kialakulásuk kockázati tényezőit (beleértve a magas koleszterinszintet ).

A kanadai University of Manitoba kutatói által végzett korábbi vizsgálat kimutatta, hogy a zabban található béta-glükán csökkentheti a koleszterinszintet , ugyanis legalább kétheti fogyasztás után hatása van a vér koleszterinszintjére.

A zabban található béta-glükán csökkentheti a koleszterinszintet
A zabban található béta-glükán csökkentheti a koleszterinszintet

A béta-glükán fontossága

A béta-glükán egyfajta élelmi rost, aminek kiváló forrása a zab, vagyis a zabkorpa, a zabliszt és a zabpehely, amelyeket reggeli gabonafélének vagy keksz, kenyér, müzli és muffin formájában eszünk. A tanulmány által a kutatók felismerték a béta-glükán vér koleszterinszintjét csökkentő tulajdonságát. A folyamat működésének jelentősége az, hogy a zab béta-glükánja viszkózus réteget képez a vékonybélben .

A sűrű, nyálkás réteg gyengíti a bél étrendi koleszterin felvételét, valamint az epesavak újbóli felszívódását (amit a szervezet állít elő a koleszterinből). A szervezet válaszul felduzzasztja a keringő koleszterint, hogy új epesavat készítsen. Ha a bélből kevesebb a koleszterin felvétel és több keveredik a valóságos koleszterinnel, akkor azt felhasználja az epesav termeléshez, melynek az az eredménye, hogy a vérben keringő koleszterin szintje csökken.

A magas koleszterinszint kezelésének fontossága Bár a magas koleszterinszint önmagában sokak szerint nem betegség, ha nem kezelik, súlyos következményekkel járhat; az agyvérzés, a szívroham vagy a trombózis egyaránt jobban veszélyezteti azokat, akik nem tesznek a magas koleszterinszint ellen .

Együnk zabot naponta!

Receptek

  • Zabkása
  • Zabpelyhes rakott gomba
  • Zabpelyhes keksz
  • A béta-glükán napi ajánlott mennyisége legalább 3 gramm, ami 5-10%-kal csökkentheti a vérplazma összes és az LDL koleszterinszintjét. Ilyen mértékű bevitelt lehet elérni, ha naponta 2-4 adag zab alapú élelmiszert (pl. reggeli gabonapelyhek , kenyér és keksz) eszünk.

    Érdekes, hogy a bevitel módjától és/vagy az élelmiszer-piramistól, valamint a zab termékek feldolgozási eljárásától függően, változhat a koleszterint-csökkentő képesség. Ha folyékony élelemhez, például tejhez vagy gyümölcsléhez adunk béta-glükánt, összehasonlítva úgy tűnik, hogy még hatékonyabb, mint ha szilárd alapanyaghoz, például kenyérhez vagy kekszhez keverjük.

    Naponta 3 gramm zab béta-glükán

    A vizsgálat eredményeit összegezve tehát a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy naponta legalább 3 gramm zab béta-glükánt kell fogyasztani a telített zsírokban szegény étrend részeként, mely az egészséges életmódot segítve támogathatja a szív- és érrendszer egészségét.

    9 tévhit a szív- és érrendszeri betegségekről Ha nem ismerjük a szív- és érrendszeri betegségek rizikófaktorait, jeleit, a kivizsgálás és kezelés jelentőségét, akkor könnyen bajba kerülhetünk. Dr. Vaskó Péter, a Kardioközpont szakorvosa korábban a leggyakoribb tévedésekre hívta fel a figyelmet.

    Forrás: Európai Élelmiszerinformációs Bizottság

    ITT MEGOSZTHATOD:

    Ajánlott videó

    Heti top cikkek

    Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
    Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
    citromos víz
    Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
    D-vitamin
    Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
    Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
    Orvosmeteorológia
    Fronthatás: Hidegfront
    Maximum: +29 °C
    Minimum: +17 °C

    Általában felhőtlen idő várható csapadék nélkül. Az északias szél általában mérséklődik, de hazánk keleti harmadán továbbra is nagy területen élénk marad.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 12 és 18 fok között várható, több fokkal alacsonyabb a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg kissé magasabb értékeket a nagyobb városokban, vízpartokon mérhetünk. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

    Partnerünk a

    Töltsd ki kvízünket!

    kvíz
    A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
    kvíz
    „Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.