Károsak lehetnek az idősebb nőknek az étrend-kiegészítők

A multivitamin-, ásványi anyag- és folsavtartalmú kiegészítők ahelyett, hogy egészségesek lennének, valójában az idősebb nők esetében növelik a halálozás kockázatát.

Az Archives of Internal Medicine legutóbbi számában megjelent tanulmány szerzői szerint az Egyesült Államokban rendkívül elterjedt az étrend-kiegészítők fogyasztása, melyeket a krónikus betegségek elkerülésének reményével alkalmaznak. Számos összetevő hosszú távú hatását azonban nem ismerjük.

A kutatást vezető Jaakko Mursu, a Kelet-Finnországi Egyetem kutatója elmondta, hogy az eredmény aggályokat vet fel számos elterjedten használt étrend-kiegészítő biztonságosságával kapcsolatban. A szakértő azt javasolja mindenkinek, alaposan fontolja meg, hogy valóban szüksége van-e a kiegészítőkre, és lehetőség szerint fektessen nagyobb hangsúlyt az egészséges táplálkozásra.

Mursu kutatócsoportja közel 39 ezer nő adatait elemezte, az étrend-kiegészítők szedése és a halálozás kockázatára összpontosítva. A nők átlagéletkora 62 év volt, és 1986-ban, 1997-ben, valamint 2004-ben nyilatkoztak étrendkiegészítő-fogyasztási szokásaikról. A 19 éves utánkövetési időszakban 15 594 nő halt meg. Az adatok szerint 1986-ban a nők 63 százaléka, 2004-ben pedig már 85 százaléka fogyasztott kiegészítőket.

Az eredmények azt mutatták, hogy egy kiegészítő csökkentette, a legtöbb azonban növelte a halálozás kockázatát. A multivitaminok, a B6-vitamin, a folsav, a vas, a magnézium, a cink és réz mind összefüggésbe hozható a halálozás megnövekedett kockázatával. A kalciumtartalmú kiegészítők azonban az adatok alapján csökkentették a halálozás kockázatát. A legnagyobb mértékben egyébként a vas növelte a halálozás esélyét.

Bár a szakértők szerint csak ez a tanulmány mutatott ki ilyen drámai méretű növekedést a mortalitásban, az eredmények mégis arra utalnak, hogy kevés bizonyíték támasztja alá azt az elméletet, mely szerint az étrendkiegészítők segítenének a krónikus betegségek megelőzésében.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak néhol a Tiszántúlon képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél elsősorban az Észak-Alföld térségében élénkül meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Késő este általában 15, 25 fok várható. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.