Bogyós gyümölcsök a nők egészségéért

Heti három vagy több adag eper és áfonya evése egyharmaddal csökkentheti a szívroham kockázatát a nőknél - közölték amerikai és brit kutatók új tanulmányukban.

Mindkét bogyós gyümölcs nagy mennyiségben tartalmaz növényi flavonoidokat, amelyek számos más gyümölcsben és zöldségben, például a szőlőben, borban, szederben, padlizsánban, de a csokoládéban is előfordulnak. Az áfonyában és az eperben lévő, a flavonoidok alosztályához tartozó antociánok segíthetik az artériák tágulását, ellensúlyozhatják a plakkok lerakódását az erekben, és más szív-és érrendszeri előnyöket biztosítanak - olvasható a Harvard Egyetem és a Kelet-Angliai Egyetem szakembereinek tanulmányában, amely az amerikai szívszövetség szaklapjában, a című folyóiratban jelent meg.

"Az áfonyát és az epret könnyen be lehet illeszteni a nők heti étrendjébe. Ez az egyszerű étrendváltozás jelentős hatással van a megelőzési erőfeszítésekre" - hangoztatta Eric Rimm, a tanulmány egyik szerzője, a Harvard vendégprofesszora.

Az amerikai és a brit egyetem szakemberei 93 600 nő étrendjét vizsgálták, a 25-42 év közötti alanyok 18 esztendőn át kérdőívet töltöttek ki négyévente étrendjükről.

A tanulmány ideje alatt 405 szívrohamot jegyeztek fel körükben. A legtöbb áfonyát és epret fogyasztó nőknél 32 százalékkal esett a szívroham kockázata azokhoz képest, akik havonta egyszer vagy kevesebbszer fogyasztották a bogyósokat, sőt azokhoz képest is, akik általában gyümölcsben és zöldségben gazdag étrendet követtek.

"Kimutattuk, hogy ezeknek a gyümölcsöknek még fiatalkori fogyasztása is csökkenti a szívroham veszélyét az élet későbbi szakaszában" - idézte Aedín Cassidyt, a Kelet-angliai Egyetem orvostudományi karának szakemberét, a tanulmány vezető szerzőjét a ScienceDaily tudományos hírportál.

Egy korábbi amerikai tanulmány már kimutatta, hogy mintegy 20 százalékkal ritkább a szív-és érrendszeri halálozás a növényi flavonoidokat friss zöldség és gyümölcs formájában rendszeresen fogyasztók körében.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.