A legújabb kutatási eredmények az omega-3 zsírsavakról

Az omega-3 zsírsavak a legtöbbet kutatott mikrotápanyagok közé tartoznak, hiszen számos pozitív hatásukat ismerjük, ám ez még közel sem minden. Lássunk néhányat a legújabb kutatási eredmények közül!

Állatkísérletek bizonyították, hogy az omega-3 zsírsavak rejthetik az öregedés elleni harc legfontosabb fegyverét. Minden egyes alkalommal, amikor egy sejt osztódik, a benne található telomérek egészen egy kritikus pontig rövidülnek. A folyamatban a DNS sérül, és a sejtek osztódása abbamarad, így azok valószínűleg el is halnak, ami tulajdonképpen azt jelenti, hogy a telomér biológiai biztosítékként szolgál a sejtekben. Az egyes emberek és sejtek esetében változó az az arány, ahol ez a biztosíték "kiég". A halakból származó omega-3 zsírsavban dús táplálékot fogyasztó egyedek élettartama nagyjából egy harmaddal hosszabb volt, mint az átlagos koszton élőké, ez arra mutat, hogy az omega-3 zsírsavak megvédhetik a sejteket az öregedéssel együtt járó pusztulástól - véli a kutatást vezető dr. Ramin Farzaneh-Far.

Osteoarthritis: tüneteket csökkent

Jelentősen, akár ötven százalékkal csökkentheti az osteoarthritiszes betegek tüneteinek gyakoriságát és erősségét az omega-3 zsírsavakban gazdag halolaj - állítják brit kutatók állatkísérletekre hivatkozva. "Egyre komolyabb bizonyítékaink vannak arra, hogy ezek az esszenciális zsírsavak befolyásolják a betegség biokémiáját, ezért nemcsak megelőzik az gyulladást, de javítják a már kialakult betegséggel küzdők állapotát és lelassítják az ízületek további kopását is" - mondta dr. John Tarlton, a kutatás vezetője.

Agysérülés esetén is javítja a kilátásokat

Az memóriagyakorlatokon , és náluk volt a legkevésbé tapasztalható magatartásváltozás. Az új vizsgálat felveti, hogy agyi trauma esetén az első választandó kezelés a DHA lenne.

Erősebb, egészségesebb fogíny

A Harvard Egyetem kutatói megállapították, hogy az omega-3 zsírsavak egy másik területen is hasznosnak bizonyulnak: segítenek az ínybetegségek kivédésében is. A vizsgálat 9200 felnőtt táplálkozási szokásait mérte fel. Kiderült, hogy akiknek az étrendjében jelen vannak az omega-3 zsírsavak, azoknál 20-30 százalékkal kisebb valószínűséggel fordul elő ínybetegség.

Krónikus gyulladások ellen is hatékony

Az omega-3 zsírsavval kapcsolatos pozitív hatások közül amerikai kutatók nemrég azt vették górcső alá, hogyan képes ez a vegyület a krónikus gyulladást is enyhíteni. A krónikus gyulladások egyik legveszélyesebb szövődménye, hogy idővel inzulin-rezisztenciát alakítanak ki a szervezetben, amely a kettes típusú diabétesz egyik egyértelmű előjele. Az inzulin-rezisztensek esetében az inzulin nem képes többé a szervezet vércukorháztartását megfelelően szabályozni. A Kaliforniai Egyetem munkatársai annak jártak utána, hogyan képes az omega-3 zsírsav kifejteni a régóta ismert gyulladáscsökkentő hatását.

A gyulladások egyik oka a citokinek - a makrofágok, vagyis fehérvérsejtek által kiválasztott jelzőfehérjék - hatása. Ezek a citokinek eredetileg a veszélyes fertőző ágenseket ölik meg a szervezetben. Az elhízott embereknél azonban magasabb a makrofágok száma, ami miatt citokin-mennyiség is magasabb esetükben. A makrofágok melletti sejtek emiatt fokozott mértékben ki vannak téve a citokinek hatásának, ez pedig végül akár inzulin-rezisztenciához is vezethet. Ebbe a folyamatba avatkozik be az omega-3 zsírsav. Az omega-3 zsírsav egy bizonyos receptort hoz működésbe a makrofágokon, amely gyulladáscsökkentő hatást fejt ki. Az amerikai kutatók kísérleti egereken vizsgálták a mechanizmust, és azt találták, hogy amely egereket genetikailag úgy módosították, hogy nem rendelkeztek ezzel a bizonyos receptorral, azoknál az omega-3 zsírsav nem is volt képes elérni a gyulladáscsökkentő hatást, míg genetikailag nem manipulált társaik esetében ez a mechanizmus megfigyelhető volt. A Cell című szakmai folyóiratban közölt kutatást vezető Dr. Saswata Talukdar szerint nem kizárt, hogy az omega-3 zsírsav hatásának gyógyászati kiaknázásával egyszer megakadályozható lesz akár a diabétesz kialakulása is.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen lesz az ég, csapadék kizárt. Az északkeleti, keleti szelet a Dunától keletre még az éjféli órákig élénk, északkeleten olykor erős lökések kísérhetik, majd a legtöbb helyen mérséklődik a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 10 és 18 fok között várható, de a hidegre hajlamos helyeken ennél több fokkal alacsonyabb, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő helyeken kissé magasabb értékeket is mérhetünk. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.