Halfogyasztás: nagyobb lesz az agyunk tőle?

A hal agyműködést serkentő hatása régóta ismert, de a legújabb kutatások szerint mostanra az is biztossá vált, hogy a különböző halak fogyasztása hozzájárulhat az agy egészségének megőrzéséhez.

A kutatók több mint 1000, a változókoron már átesett nő esetében vizsgálták meg két, a halhúsban megtalálható zsírsav, az eikozapentaénsav (EPA) és a dokozahexaénsav (DHA) szintjét. A vizsgálatok szerint nagyobb volt az agya összességében és az agy hippokampusz nevű területe azoknak a nőknek, akiknek vörösvérsejtjeiben legnagyobb koncentrációban volt jelent a két zsírsav.

Korábbi kutatások már bizonyították, hogy az agy a kor előrehaladtával zsugorodik. "Ha a halakból származó két legfontosabb omega-3 zsírsav bizonyos koncentrációjával megelőzhetővé, vagy késleltethetővé válhatna a demencia kialakulása, annak hatalmas egészségügyi előnyei lennének, mivel ezeknek a zsírsavaknak a mennyisége biztonságosan és költséghatékonyan növelhető az étrend módosításával" - nyilatkozta James Pottala, a Dél-Dakota Egyetem belgyógyász professzora.

A halolaj áldásos hatásai időről időre kiderülnek

A kutatás során a tudósok 1111, a menopauzán már átesett nő vörösvérsejtjeinek DHA- és EPA-szintjét vizsgálták meg, valamint MRI-t is készítettek az agyukról. Nyolc évvel később újra megvizsgálták a nők agyát, és rájöttek, hogy a magasabb zsírsav-koncentráció minden esetben magasabb agytérfogattal járt együtt.

"Az eredményeink szerint nagyjából 2,7 százalékkal volt nagyobb azoknak a nőknek a hippokampusza, akiknél a legmagasabb EPA- és DHA-szintet mértük" - nyilatkozta Pottala professzor. Ennek a zsírsavszintnek az eléréséhez mindössze hetente kétszer kell valamilyen olajas halat (lazac, tonhal, hering, szardínia) fogyasztani a halolaj-kapszulák szedése mellett.

Bár az agytérfogat megváltozása pozitív előjel, Pottala szerint még mindig nem teljesen biztos, hogy a zsírsavak segíthetnek a demencia megelőzésében. "Ennek megállapítására további vizsgálatokra van szükség."

A kutatás részletes leírása a Neurology című orvosi szaklap január 22-ei számában került publikálásra.

Bár a hal diétás szempontból az egyik legjobb választás, mégis itt is találhatunk zsírosabb fajtákat, példányokat. Igyekezzünk vadvízi halat beszerezni, azok közül is inkább a folyóvízben élőt előnyben részesíteni, ugyanis ezek szépen "lemozogják" magukról a felesleget, így kevésbé zsírosak, mint tenyésztett társaik. Jó választás lehet az amur, amely a legtisztább halaink egyike, ugyanis teljes mértékben növényevő. Az esszenciális aminosavak és omega-3 mellett rengeteg vitamin és ásványi anyag is fellelhető húsában. A nagyobb példányok inkább csontosak, mint szálkásak, így elkészítése és fogyasztása is egyszerű. Az amur mellett a busa a másik leginkább ajánlott hal, ugyanis omega-3-tartalma szinte tengeri haltársaiéval vetekszik, azonban a busánál nem kell tartanunk a mérgező higanytartalom miatt. Fogyókúrás étkezésbe is bátran beilleszthető.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.