Váratlan bajt okozhat, ha sokat kávézunk

Fokozhatja az örökletes zöld hályog kialakulásának kockázatát a rendszeres koffeinfogyasztás azoknál, akik családjában korábban előfordult a betegség - állítja egy új tanulmány.

Alvási szokásaink is kihatással lehetnek látásunkra. Részletek itt.

A zöld hályog, avagy glaukóma a látóideg betegsége. Legfőbb tünete a szem belső nyomásának akut vagy krónikus megemelkedése. Mint azt a WebMD írja , korábbi kutatások már összefüggésbe hozták a fokozott koffeinbevitelt az átmenetileg megnövekedett szemnyomással. E felismerésből kiindulva egy nemzetközi kutatócsapat Louis Pasquale, a New York-i Sínai-hegyi Icahn Orvostudományi Egyetem szemészprofesszora vezetésével arra kereste a választ, hogy a tartós koffeinfogyasztás fokozhatja-e a zöld hályog kialakulásának veszélyét.

A zöld hályog kialakulásának kockázatot is fokozhatja, ha sokat kávézunk a mindennapokban
A zöld hályog kialakulásának kockázatot is fokozhatja, ha sokat kávézunk a mindennapokban. Fotó: Getty Images

A kutatók több mint százezer ember adatait tekintették át egy korábbi brit felmérésből. Ebben szerepeltek információk a többi között a résztvevők genetikai jellemzőiről, tea- és kávéfogyasztási szokásaikról, szemnyomásukról, illetve arról, hogy diagnosztizálták-e őket zöld hályoggal vagy sem. Mindezek nyomán a tudóscsapat még nem talált összefüggést a koffeinfogyasztás és a glaukóma kialakulása között. Mindössze azt látták, hogy az alacsonyabb szemnyomással rendelkezők fogyasztották a legtöbb koffeint. Amikor azonban kizárólag azokra szűkítették le a vizsgálatot, akik genetikailag kockázati csoport tartoztak a glaukóma szempontjából, már ki tudtak mutatni összefüggés a koffeinbevitel és a átlagosnál magasabb szemnyomás között, illetve a glaukóma kialakulásának fokozott kockázatára vonatkozóan.

A kapcsolat különösen erőteljes volt a résztvevők azon negyedénél, akik a legtöbb, naponta legalább 321 milligramm koffeint vettek magukhoz - ez körülbelül három csésze kávénak felel meg. Azok körében pedig, akik közülük az emelkedett szemnyomás genetikai kockázata szempontjából is a felső 25 százalékhoz tartoztak, mintegy négyszer magasabb volt a zöld hályog kialakulásának veszélye, mint azoknál, akiket mindkét mutatóban az első 25 százalékba soroltak. A kutatók szerint mindebből arra lehet következtetni, hogy a koffeinfogyasztás a genetikai hajlammal közösen erősebben növeli a glaukóma rizikóját, mint a gének egyedül.

Mennyi koffeint lehet fogyasztani?

Bár az Ophthalmology című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány önmagában nem bizonyítja, hogy a koffein valóban növelné akár a szem belső nyomását, akár a glaukóma kialakulásának kockázatát, Pasquale professzor és csoportja azonban a jövőben szeretne további kutatásokat folytatni a területen. Addig is pedig azt javasolják, hogy napi két kávénál ne fogyasszunk többet - különösen azok ne, akik családjában előfordult zöld hályog.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen vagy derült, napos, száraz időben lesz részünk. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre több helyen élénk, az északkeleti megyékben olykor erős lökések is kísérhetik. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.