Hogyan okoz rákot az alkohol?

Több millió középkorú nő bevonásával készült vizsgálatból derült ki, hogy már a mérsékelt alkoholfogyasztás is megnöveli az emlő-, máj- és más daganatok kialakulásának kockázatát. A kutatók szerint már napi egy ital elfogyasztása esetében is ez a helyzet.

Emlőrák A mérsékelt alkoholfogyasztás és az emlőrák kialakulása közötti kapcsolat már régebb óta ismert, ám most kiderült, hogy már kevés alkohol elfogyasztása is növeli a máj és végbél rákjának kockázatát, továbbá a dohányzó nőknél megnő a szájüregi és a gégedaganatok esélye.

Naomi Allen, a brit Oxfordi Egyetem Onko-epidemiológiai Intézetének vezető kutatója és munkatársai több, mint 1,2 millió középkorú brit nő adatait vizsgálták, akik legtöbbje napi egy egység alkoholt fogyasztott. A hétéves nyomonkövetési idő alatt 68775 nőnél diagnosztizáltak rosszindulatú daganatot. A kockázat az alkoholfogyasztás mértékével egyenesen arányosnak bizonyult, az alkohol fajtája nem játszott szerepet.

"A fejlett országokban, ahol a nők jellemzően kevés-mérsékelt mennyiségű alkoholt fogyasztanak, becsléseink szerint minden egyes naponta elfogyasztott plusz ital

Vastagbéldaganat15 új emlő-, máj-, végbél- és szájrákos esetet jelent 1000 75 év alatti nőre vetítve" - mondta el Allen. "A legnagyobb kockázat az emlőrák esetében tapasztalható."

Susan M. Gapstur, az Amerikai Onkológiai Társaság járványtani szekciójának elnökhelyettese azonban kétkedve fogadta az eredményeket, mivel nem derül ki az, hogy ugyanaz-e a kockázat, ha valaki hetente egyszer fogyaszt több egységet, mint ha valaki naponta étkezéshez iszik meg egy pohár bort. Az Amerikai Onkológiai Társaság legfeljebb napi egy egység alkoholt javasol a nőknek és kettőt a férfiaknak. A vörösbor szívbetegségekre gyakorolt kedvező hatása nehezebbé teszi a döntést a nők számára. Dr. Michael Lauer, az Egyesült Államok Nemzeti Szív-Tüdő és Vér-Intézetének prevenciós és oktatási igazgatója a cikkhez írt szerkesztőségi kommentárjában azonban azt írja, a daganatok rizikója nagyobb, mint a szívbetegségre gyakorolt esetleges jótékony hatás és azt javasolja, senki ne kezdjen el alkoholt fogyasztani, csak azért, hogy megelőzze a szívbetegséget.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +29 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 26 és 32 fok között várható. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.