Három kávénál többet iszol egy nap? Veszélyes lehet

Van, aki beéri naponta egyetlen kávéval: a méregerős reggeli feketével. Mások estig akár 4-5 csészényit is elkortyolgatnak: eszpresszót, lattét vagy kapucsínót, mikor mihez van gusztusuk. Kiknek kell különösen figyelniük a mértékre? Mutatjuk.

A kávét sokan élénkítő hatásáért szeretik és fogyasztják nap mint nap, mások a zamatáért, vagy éppen a kávézás szertartásáért lelkesednek: utóbbi jócskán túlmutat a gasztronómiai élményen. Megint mások az anyagcserére gyakorolt üdvös hatása miatt isszák. A miértektől függetlenül tudományosan igazolt tény, hogy a rendszeres kávéfogyasztás egészséges - egy bizonyos határig.

kávé, kávé egészségügyi hatásai
Kevés ember van, aki nem iszik kávét valamilyen formában. Fotó: Getty Images

Napi három vagy annál több csésze ugyanis már növelheti a veseműködési zavarok kialakulásának kockázatát azoknál, akiknél a koffein metabolizációját (lebontását) a szervezet csak lassan képes elvégezni - állapították meg a Torontói és a Padovai Egyetem kutatói közös, JAMA Network című szaklapban megjelent tanulmányukban. Persze nem mindegy, hogy mekkora a kávé koffeintartalma: hogy milyen kávébabból készül, milyen pörkölésű, mennyi ideig fő, hogyan alakul benne a kávé és a víz vagy a tej aránya, illetve mekkora csészével fogyasztjuk.

A kávé és a veséink

Míg egyes kutatások a kávéfogyasztást összefüggésbe hozták a vesekárosodással, mások arra jutottak, hogy nincs közvetlen kapcsolat a koffeinbevitel és a krónikus vesebetegség kialakulása között - írja az új tanulmányt ismertető cikkében a Medical News Today. A Torontói és a Padovai Egyetem kutatói szerint van magyarázat az ellentmondásos eredményre: mégpedig egy bizonyos génváltozat, ami a népesség felének szervezetében jelen van, a másik felénél viszont nincs. Mint írják: a koffein lassú metabolizációja – és a veseműködési zavarok kialakulásának háromszor nagyobb kockázata – éppen ennek a génváltozatnak az eredménye. 

A CYP1A2 gén egyik variánsa a ludas

A mintegy 16 évet felölelő vizsgálat során – amibe a kutatók 1180, 18 és 45 év közötti, 1. stádiumú magas vérnyomással diagnosztizált felnőttet vontak be – a résztvevők mintegy felénél mutatták ki a koffein lebontásában szerepet játszó CYP1A2 gén rs762551-es variánsát. Emiatt "bánt el" szervezetük lassabban a koffeinnel.

A tanulmányból az is kiderül, hogy esetükben a napi három vagy annál több csésze kávé 2,7-szer nagyobb valószínűséggel okoz veseműködési zavart, és 2,8-szor nagyobb valószínűséggel magas vérnyomást. De nem csak a kávé, bármilyen koffeintartalmú ital fogyasztása hasonló eredménnyel járhat. A koffeinmentes kávé esetében viszont nem áll fenn ez az összefüggés - magyarázta a Medical News Today-nek Sara Mahdavi, a kutatás vezető szerzője.

A CYP1A2 gén aktivitását egyébként a kutatók szerint számos tényező befolyásolhatja. Míg a keresztesvirágú zöldségek fogyasztásával felgyorsítható a CYP1A2 aktivitása, addig a hormonális fogamzásgátlók szedése csökkentheti azt. 

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen lesz az ég, csapadék kizárt. Az északkeleti, keleti szelet a Dunától keletre még az éjféli órákig élénk, északkeleten olykor erős lökések kísérhetik, majd a legtöbb helyen mérséklődik a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 10 és 18 fok között várható, de a hidegre hajlamos helyeken ennél több fokkal alacsonyabb, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő helyeken kissé magasabb értékeket is mérhetünk. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.