A vörösbor tényleg védi egészségünket

Megoldhatja a vörösborban található reszveratrol körül évek óta zajló vitát az amerikai kutatók tanulmánya. Egérkísérletek eredménye igazolta a vegyület egészségvédő hatása és egy gén közötti kapcsolatot.

A Cell című szakfolyóirat legfrissebb számában közzétett tanulmányban először bizonyították, hogy a rezveratrol anyagcserére gyakorolt kedvező hatása nem tapasztalható a hosszú élet génjének is nevezett SIRT1 nélkül élő egereknél.

"A rezveratrol javítja a nagy zsírtartalmú étrenden tartott egerek egészségét, és növeli élettartamukat" - foglalta össze a vegyület általános hatását David Sinclair, a Harvard Egyetem orvosi karának munkatársa a című ismeretterjesztő portálnak.

Különböző modellszervezeteken, így élesztőgombákon, férgeken és muslicán végzett kísérletek alapján jutottak arra az eredményre kutatók, hogy a rezveratrol előnyei nagyrészt annak köszönhetők, hogy hatással van a SIRT1 gén működésére. Kiderült azonban, hogy ezen kívül befolyásolja tucatnyi fehérje működését is, sőt egy másik génre, az AMPK jelűre is van hatása, ezért káros mellékhatásokat is okozhat.

Sinclair és kutatócsoportja olyan génmódosított egereket hozott létre, amelyeknél felnőtt korukra kikapcsol a SIRT1 gén, vagyis teljesen felhagy működésével. A kísérletek azt mutatták, hogy ezeken az egereken nem segített a rezveratrol, egészségüket nem javította, életüket nem hosszabbította meg.

Vizsgálták a kutatók azt is, hogy milyen dózisban, hogyan hat a vörösborból származó vegyület. Megmutatták, hogy a SIRT1 gén működésére akkor hat előnyösen, ha közepes a koncentrációja, nagyobb töménységben ugyanis már egy másik gén működését befolyásolja inkább. Ennek fényében hangsúlyozták, hogy a lehető legkisebb koncentrációban javasolt a rezveratrol használata, amikor már kifejti egészségvédő hatását, de káros mellékhatásai még nem jelentkeznek.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +29 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 26 és 32 fok között várható. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.