A diétás üdítő meglepő hatása

Újabb indokunk lehet arra, hogy hanyagoljuk a diétás üdítőket. Egy friss tanulmány szerint ugyanis árthatnak a látásunknak.

Korábban még sosem vizsgálták, hogy az üdítőfogyasztási szokások mennyire befolyásolják a diabetikus vakság kialakulásának kockázatát. Egy nemrégiben megjelent tanulmány azonban kapcsolatot talált a látásvesztés és a diétás üdítők fogyasztása között.

Meglepő eredmények

A kutatásba 609 felnőttet vontak be. 73 alanynak 1-es, 510 résztvevőnek pedig 2-es típusú cukorbetegsége volt. 26-an nem tudtak róla, hogy diabéteszesek. Az alanyok üdítőfogyasztási szokásait egy éven keresztül vizsgálták: 46,8 százalékuk cukros italokat, 31,2 százalékuk pedig diétás üdítőket ivott.

A kutatók olyan embereket vizsgáltak, akik rendszeresen fogyasztanak csökkentett kalóriatartalmú italokat, hetente legalább másfél litert. Az eredmények alapján elmondható, hogy a diétás üdítők kedvelői körében megduplázódik a diabetikus vakság esélye. Súlyosbító tényező a túlsúly, a cukorbetegség és a dohányzás is. A hasonló mennyiégű cukros üdítőt fogyasztóknál azonban nem találtak ilyen összefüggést.

dibéteszes vakság, diabétesz, látás, cukorbetegség, diétás üdítő
Látásunk is veszélybe kerül, ha nagy mennyiségű diétás italt iszunk. Fotó: 123rf

Csak látszólag egészségesebb

A diétás üdítőkről sokan azt gondolják, hogy alacsonyabb cukor- és kalóriatartalmuk miatt egészségesebbek a hagyományos, cukros italoknál. A kutatók azonban egyre több tudományos bizonyítékot találnak arra, hogy a mesterséges édesítőszereknek is egészségkárosító hatása lehet. Korábbi kutatások már összekötötték a diétás üdítők fogyasztását többek között a diabétesz, a szívbetegség és a stroke megemelkedett rizikójával is.

Egyes szakemberek szerint pedig a diétás italok - édes ízük miatt - elhitetik a szervezettel, hogy nagyobb mennyiségű energiabevitelt jelentenek, mint amekkorát valójában. Ezért a light üdítőket fogyasztók éhesebbek lesznek, és hosszútávon jóval több kalóriát vesznek magukhoz a szükségesnél. Így az elhízás veszélye is fenyegeti a csökkentett kalóriatartalmú italok kedvelőit. Ugyanakkor a tudósok felhívták a figyelmet arra is, hogy alaposabb vizsgálat kellene azzal kapcsolatban, hogy pontosan milyen hatással vannak az egészségre az édesítőszerek, illetve a diétás üdítők.

Forrás: webmd.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.