Meglepő károsodásokat is okoz az alkohol

Legtöbben jól ismerik (vagy ismerni vélik) az alkohol hatását a szervezetre. Van azonban néhány dolog, amire csak kevesen gondolnak.

Nemcsak tapasztalataink mondatják velünk azt, hogy az év végi időszakban több alkoholt fogyasztunk. A függőséggel foglalkozó brit jótékonysági szervezet, az Addaction felmérései szerint decemberben az év többi részéhez képest mintegy 40 százalékkal több szesz csorog le a torkokon.

A brit HSCIC egészségügyi információs központ adatai szerint a felnőtt lakosság több mint 25 százaléka fogyaszt többet az ajánlott alkoholmennyiségnél. Ez a brit ajánlások szerint nőknél 14, férfiaknál 21 egységet jelent hetente, egy egység pedig 25 milliliter (egy fél feles) whiskyt vagy egy pint sör egyharmadát (vagyis valamivel kevesebb mint 2 decit), esetleg egy fél pohár, azaz 0,9 decinél valamivel kevesebb bort jelent. (A brit ajánlás szerinti egység egyébként nagyjából egy gramm tiszta alkoholt tartalmaz különféle italokra lefordítva).

Megzavarja a pihenést az alkohol Bár az alkoholról úgy tartják, hogy segít megnyugodni és elaludni, egy új kutatás megállapította, hogy az alkohol éppen azokra a rendszerekre hat, melyek az alvást szabályozzák, így megzavarhatja a pihenésünket, és álmatlanságot is okozhat. Kattintson! Az alkohol rendszeres és túlzott fogyasztása az általánosan ismert, azonnali tüneteken (konkrétan a részegségen) kívül súlyos és visszafordíthatatlan változásokat okoz a szervezetben. Ezek között vannak olyanok is, amelyeket sokan nem kötnek az alkoholhoz.

Meddőség és impotencia

Az alkohol hatására a férfiaknál gyakran jelentkezhet merevedési zavar . A gond, hogy az ivás hosszútávon is hasonlóan kellemetlen dolgokat okoz: csökkenti a szervezet tesztoszteronszintjét, amely hatására csökken a nemi vágy, ráadásul a termelődő sperma minősége is rosszabb lesz. Ha ez nem lenne elég, a túl sok alkohol hatására a herék mérete is csökkeni kezd, ami impotenciához, szőrzetvesztéshez, illetve férfiaknál a mellek megnagyobbodásához vezethet.

A túlzásba vitt alkoholfogyasztás meddőséget is okozhat

A túlzásba vitt alkoholfogyasztás meddőséget is okozhat Nők esetében legalább ennyire rossz a túlzott alkoholfogyasztás: a szaporodást felügyelő hormonrendszerben okoz változásokat, emiatt pedig már kevesebb alkohol is megzavarja a menstruációs ciklust és a teherbe esés esélyeit is csökkenti. Egy dán kutatás például azt állítja, hogy heti 1-5 alkoholtartalmú ital fogyasztása jelentősen csökkenti a gyermeknemzés esélyeit, heti 10-nél több ital fogyasztása pedig tovább rontja az esélyeket.

A Harvard University 2009-es kutatása IVF-re (aza in vitro fertilizációra, magyarul méhen kívüli mesterséges megtermékenyítésre) szoruló párokat vizsgált: eredményeik szerint azon nők, akik heti 6 egységnél többet isznak (azaz a brit ajánlásban szereplő maximális mennyiség kevesebb mint felét!), 18 százalékkal rontják teherbe esési esélyeiket, férfiaknál pedig 14 százalékkal csökken a nemzőképesség.

Abban pedig több kutatás is egyetért, hogy a hosszú távú alkoholfogyasztás rendszertelenné teszi a ciklust, a peteérést megzavarja vagy akár le is állítja, így akár idő előtti klimaxhoz is vezethet. A sok alkoholt fogyasztó terhes nők esetében pedig sokkal nagyobb a vetélés kockázata.

Hasnyálmirigy-gyulladás

A hasnyálmirigy emésztőenzimeket termel és küld a vékonybélbe, az így lebomló étel anyagcserénk alapanyagává válik. Az alkohol azonban megzavarja ezt a folyamatot, az alkohol lebomlásakor termelődő acetaldehidek pedig a hasnyálmirigyet károsítják, ráadásul a szerv belsejében maradnak. Az felraktározódó enzimek gyulladáshoz, a szövetek és véredények duzzadásához vezetnek.

Mindennek hatására igen kellemetlen tüneteket, alhasi fájdalmakat, hányingert, hányást, hasmenést, gyors szívverést, lázat tapasztalhatunk. Ez vezethet akut hasnyálmirigy-gyulladáshoz is, illetve olyan krónikus gyulladáshoz is, amely során az alkohol gyakorlatilag lebontja a hasnyálmirigyet : ez pedig cukorbetegséghez, majd később halálhoz vezet.

Forrás: Daily Mail

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.