Ötödével csökkenti a demencia kockázatát ez a reggeli szokás

Egy friss kutatás szerint a rendszeres kávézás és teázás is segítheti a demencia megelőzését.

A demencia, avagy az időskori elbutulás napjaink egyre súlyosbodó népegészségügyi kihívása. Tudományos becslések szerint a széles körű kognitív panaszokkal járó tünetegyüttes az évszázad közepére több mint 150 millió embert érinthet a Földön. Magyarországon a betegek száma megközelítheti a 300 ezer főt 2050-re. A demencia ma nem gyógyítható, a rendelkezésre álló kezelési módszerek az állapotromlás lassítását célozzák. Éppen ezért nagyon fontos a megelőzés vagy legalább a panaszok kialakulásának késleltetése. Ebben nyújthat nagy segítséget egy, a JAMA című folyóiratban hétfőn megjelent tanulmány szerint a rendszeres kávé- és teafogyasztás.

egy középkorú nő kávét iszik reggel bögréből
Fotó: Getty Images

A kávé hatása a demenciára

A kutatók dr. Daniel Wang, a Harvard Egyetem közegészségügyi kara táplálkozástudományi és epidemiológiai szakértője vezetésével több mint 130 ezer középkorú személy körében vizsgálták a közkedvelt élénkítő italok kognitív egészségre kifejtett hatását. Mint azt a CNN írja, megfigyeléseik szerint a rendszeres kávézás átlagosan 18, a teázás 14 százalékkal csökkentette a demencia későbbi korban történő kialakulásának kockázatát. A koffeinmentes italoknál ugyanakkor nem lehetett hasonló előnyöket feljegyezni.

Nem csak a koffein lehet hasznos

Kapcsolódó cikk

Tönkreteheti a memóriát egy apró délutáni szokás – Mutatjuk, mit próbálj ki helyette
demencia
Tönkreteheti a memóriát egy apró délutáni szokás – Mutatjuk, mit próbálj ki helyette

Korábbi kutatások szintén feltárták már, hogy a koffeint tartalmazó kávé kapcsolatba hozható az egészségesebb öregedéssel, valamint a koffeintartalmú kávé és tea csökkentheti például a szív- és érrendszeri betegségek rizikóját. A tanulmány szerzői ezzel együtt hangsúlyozzák: vizsgálataikból nem derül ki egyértelműen, hogy valóban a koffein állna a demenciakockázat kapcsán megfigyelt pozitív hatás hátterében. A CNN által megkérdezett független szakértők is arra mutattak rá, hogy a koffein csupán egy a kávéban megtalálható több száz bioaktív vegyület közül, amelyek befolyásolhatják a szervezetben a gyulladások szintjét, a cukoranyagcserét, az érrendszer működését és az oxidatív stressz mértékét.

Emellett a kávé nyújtotta reggeli élénkítő hatás abban is segíthet, hogy egészségesebb életvitelt folytassunk a nap folyamán, legyen szó akár táplálkozásról, akár testmozgásról. Éppen ezért a szakértők szerint a mostani tanulmány fő üzenete, hogy nem kell feltétlenül kerülendő dologként tekinteni a koffeintartalmú kávéra. Fontos azonban, hogy ne csak erre bízzuk kognitív egészségünk megőrzését, hanem törekedjünk a rendszeres fizikai aktivitásra, a megfelelő alvásminőségre, a dohányzás mellőzésére, az élénk társas életre, a vérnyomás és vércukorszint kontrolljára, valamint általában véve az egészséges étrend követésére. Ez utóbbihoz jó megközelítés lehet a MIND-diéta.


ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

Nagyrészt derült idő várható, felhős tájak csak a délnyugati megyékben maradhatnak. Estig még kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat, de a délnyugati megyékben éjszaka sem zárható ki csapadék. Az északi, északkeleti szél többfelé lesz élénk, eleinte helyenként még erős, esetleg viharos közeli is a keleti, északkeleti országrészben.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet döntően 16 és 22 fok között alakul, de a szélárnyékos északi tájakon ennél alacsonyabb értékeket is mérhetünk. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.