Tejjel és cukorral iszod a kávét? A tudomány szerint rossz ötlet

Hosszabb életre számthatnak azok, akik rendszeresen kávéznak - nem mindegy azonban, hogyan fogyasztják a fekete élénkítőt.

Újabb kutatás erősítette meg, hogy a rendszeres kávéfogyasztás hozzájárulhat a hosszú és egészséges élethez. A Science Alert oldalán is közzétett tanulmány szerint ugyanakkor egyáltalán nem mindegy, mivel isszuk ezt a népszerű élénkítő italt.

Nem mindegy, hogy isszuk a kávét

Az amerikai Tufts Egyetem kutatói most azt szerette volna megvizsgálni, hogy mennyit számít az, hogy például tejjel vagy cukorral isszuk-e a feketét. „Kevés tanulmány vizsgálta, hogy a kávéhoz adott adalékanyagok hogyan befolyásolhatják az ital fogyasztása és a halálozási kockázat közötti összefüggést. A mi kutatásunk az elsők között számszerűsíti azt is, hogy mennyi édesítőszert és telített zsírt az egy átlagos ember a kávéjához” – mondja Bingjie Zhou epidemiológus, az egyetem munkatársa.

kávé tejjel
Nem mindegy, hogyan isszuk a kávét. Fotó: Getty Images

A csapat összesen 46 332, legalább 20 éves vagy annál idősebb amerikai felnőtt adatait elemezte egy csaknem 11 éves időtartamon belül. Ez idő alatt 7074 ember hunyt el – ezeket a haláleseteket aztán összevetették a kávéfogyasztási szokásaikkal. A kutatók megállapították, hogy a kávéfogyasztóknál jelentősen alacsonyabb volt az idő előtt bekövetkező halálozás kockázata, azonban ha csak egy kevés cukrot vagy teltett zsírt (ami a magas zsrtartalmú tejben és tejszínben van) is adtak hozzá, ez az egészségre gyakorolt pozitív hatás eltűnt.

Az eredmények szerint azoknál, akik feketén, vagy csak nagyon kevés cukorral és zsírszegény tejjel itták a kávét, 14 százalékkal volt alacsonyabb a korábbi halálozás esélye. Azt is megállapították, hogy a legegészségesebb mennyiség a napi 2-3 csészényi kávé fogyasztása lenne.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

A fátyol- és gomolyfelhők mellett általában sok napsütés várható. Kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat. Egyre nagyobb területen északnyugatira, északira fordul a szél, és megélénkül, néhol megerősödik, majd késő délutántól, estétől az északkeleti tájakon számíthatunk egyre több helyen erős, esetleg viharos lökésekre. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 33 és 38 fok között várható. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.