Mégis jó, ha iszunk alkoholt?

Vannak köztünk olyanok, akik úgy vélik, hogy a pohárnyi sör vagy bor egyáltalán nem árthat meg: ezen véleményüket pedig azokra a tanulmányokra alapozzák, amelyek szerint napi 1-2 pohárnyi alkohol kifejezetten jót tesz nekünk. Kérdés: mennyire igaz ez?

Az alkoholfogyasztás egészségre gyakorolt hatását ismertető első tanulmány Archie Cochrane nevéhez fűződik: ő probálta meg kollégáival felmérni azt, hogy miért tér el egymástól 18 országban az észlelt szívrohamok száma. Először mutattak rá arra, hogy a fokozott alkoholfogyasztás (főként a bort vizsgálták) együtt jár az ischaemiás szívbetegségek csökkenő mértékével.

Cochrane és társai szerint ez részben az alkoholban lévő aromatikus vegyületeknek köszönhető (nemrégiben publikált kutatások ezen anyagokat antioxidánsnak állították be), nem pedig magának az alkoholnak.

Ami az ezek után következő, inkább hosszú távú vizsgálatokat illeti: 1986-ban kutatók több mint 50 ezer amerikai orvos étel- és alkoholfogyasztási szokásait vizsgálták meg, egészségügyi állapotukkal egyetemben. Adataik szerint minél több alkoholt ittak, annál kisebb volt az esélye a koszorúér-betegség kialakulásának.

Hogyan lesz valaki alkoholista?

Egy 2000-es kutatás Gausz-görbével ábrázolta a fogyasztott alkohol és a koszorúér-betegség kialakulásának viszonyát: amely nyilván alátámasztja azt a gyakran hangoztatott tényt, hogy a mértékletes alkoholfogyasztás kifejezetten megengedhető.

Egy hasonló, 2005-ös kutatás szintén 50 ezer amerikai orvost (32 ezer férfit és 18 ezer nőt) vizsgált: eszerint akik heti 3-4-szer ittak 1-2 pohár alkoholt, azoknál kisebb esélye volt a szívrohamnak – ez pedig alátámasztja azon elképzelést, amely szerint az alkoholfogyasztás jó hatással van a HDL koleszterinre, a hemoglobin A1c-re és a fibrinogénre.

Az alkohol pozitív hatásokkal is rendelkezik szervezetünkre nézve

E három tényező: a jó koleszterin, a diabéteszkockázat egyik indikátora és egy véralvadást segítő vegyület fontos szerepet játszik az ún. anyagcsereszindrómában – ez azon tünetek összefoglaló neve, amelyek megelőzik a cukorbetegséget , illetve más szív- és érrendszeri problémákat.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy az absztinenseknek nehezebb dolga lenne. 2006-ban ugyanis egy kutatócsoport az előbb említett tanulmányok kutatási módszertanát vizsgálta meg és súlyos hibára bukkant. Ezen tanulmányok az abszintenseket, azaz az alkoholt nem ivókat nem úgy kategorizálta, akik nem isznak alkoholt (egyáltalán), hanem ide sorolták azokat is, akik már abbahagyták az alkoholfogyasztást életmódváltás, betegség vagy idősebb koruk miatt. Ennek hatására pedig az alkoholt nem ivók sokkal kevésbé bizonyulnak egészségesnek a mért adatok alapján.

Ám azon tanulmányok, amelyek nem így kategorizálták az embereket, nem találtak egészségjavulást az alkoholt fogyasztók csoportjánál. Ráadásul, tekintve hogy a biológiai változások roppant komplex, összefüggő rendszert alkotnak, még a mérsékelt alkoholfogyasztás is számos egyéb problémát tud okozni: a World Health Organization vizsgálatai szerint például fokozza a depressziót, a szorongást, a májcirrózist, az erőszakra és az öngyilkosságra való hajlamot , valamint az esetleges balesetek esélyét is fokozza, hogy a rákról, illetve az immunrendszer nagymértékű gyengüléséről már ne is beszéljünk.

Azt azonban még az alkoholfogyasztás ellen fellépő társaságok is kénytelenek elfogadni, hogy igen kis mennyiségű alkohol fogyasztása véd a szívrohamtól, illetve bizonyos típusú stroke-októl.

Forrás: www.bbc.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.