Ezek az ételek falják a koleszterint

Az LDL (rossz) koleszterin csökkentésében az alacsony telített zsírtartalommal rendelkező élelmiszerekkel szemben sokkal hatékonyabbak azok, amelyek ismert módon csökkentik a koleszterinszintet.

A hagyományos étrendi tanácsok a szívkoszorúér-betegség kockázatának csökkentésére egyelőre hatástalannak bizonyultak a koleszterinszint-csökkentő gyógyszerek eredményességéhez képest. Mindazonáltal, bizonyos étrendi összetevők LDL (rossz) koleszterinszint-csökkentő tulajdonságukról ismertek, és egy korábbi kutatás kimutatta, hogyha ezeket az élelmiszereket kombinálva (diétás portfolió) fogyasszák, az pozitív hatással van a szív egészséges állapotára.

A koleszterincsökkentő ételek a vizsgálatban

A kutatásba 345 olyan személyt vontak be Kanadában, akiknek magas a koleszterinszintje. A résztvevőket hat hónapra, véletlenszerűen, étrendjük szerint három csoportra osztották: 1) terápiás zsírszegény diéta (kontroll), 2) diéta, beleértve a koleszterinszintet csökkentő élelmiszerek portfolióját 2 vizittel összekötve (rutin), vagy 3) diéta, beleértve a koleszterinszintet csökkentő élelmiszerek portfolióját 7 vizittel összekötve (intenzív). A kutatás során egy 6 hónapos időszak alatt az egyes diéták vérzsírra tett hatását hasonlították össze.

A vegyes étrend jó hatással van a koleszterinre, koleszterin koleszterinszint szterin szója diófélék vérzsír magas vérnyomás
A vegyes étrend jó hatással van a koleszterinre

A dietetikusok minden résztvevőnek azt tanácsolták, hogy kötelezően kövessék a testsúlyt fenntartó vegetáriánus étrendet, és folyamatosan vezessék a 7-napos diéta történetét. A kontroll csoportnak azt javasolták, hogy összpontosítsanak az alacsony zsírtartalmú tejtermékekre, a teljes kiőrlésű gabonafélékre , a gyümölcsökre és a zöldségfélékre. A többi résztvevőt pedig arra bátorították, hogy kövessék a következő, napi koleszterincsökkentő diétás portfóliót:

  • 1000 kcal-ánként fogyasszanak 0,94 g növényi szterint észterrel dúsított margarinban;
  • 1000 kcal-ánként fogyasszanak 9,8 g rostot zab-, árpa- és útifű formájában;
  • 1000 kcal-ánként fogyasszanak 22,5 g szójafehérjét szójatej-, tofu- és húspótló szójadiétában;
  • 1000 kcal-ánként fogyasszanak 22,5 g olajos magvakat, beleértve a dióféléket és a földimogyorót

Emellett a borsó , a bab és a lencse fogyasztását is ösztönözték.

A vegyes étrend jó hatással van a koleszterinre

A vizsgálat eredményeiből kiderült, hogy azoknál, akik a diétás portfoliót követték, az LDL koleszterinszint szignifikánsan nagyobb mértékben csökkent, mint a kontroll étrend esetén. Fontos, hogy a diétás portfolió anélkül csökkentette az LDL koleszterint, hogy a HDL (jó) koleszterin szintjét is lenyomta volna. A vizitek gyakorisága (2, illetve 7) nem befolyásolta a diéta pontos betartását, vagy az LDL csökkenését.

Csökkenthető a koleszterinszint

A vizsgálatban a populáció túlnyomórészt fehér, szív- és érrendszeri betegségben alacsony és közepes kockázatú, illetve viszonylag alacsony testsúlyú személy vett részt. Továbbá a vizsgálat előtt az alanyok telített zsírokban és koleszterinben szegény étrendet tartottak.

Mindent a koleszterinről További érdekes és hasznos cikkeket olvashat a témában Koleszterinszint-csökkentés rovatunkban !

Az eredményeket összegezve a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy azoknál, akiket felkészítettek az egészséges, alacsony zsírtartalmú étrendre, amely magában foglalja a megfelelően viszkózus rostokat, növényi szterineket, szójafehérjét és olajos magvakat, már lehetséges a koleszterinszint csökkentése rutinszerű klinikai gyakorlat során. További igazoló vizsgálatok szükségesek, hogy ez a megközelítés valóban kapcsolatban van-e a szívkoszorúér-betegség kialakulásának alacsonyabb mértékével.

Forrás: Európai Élelmiszerinformációs Bizottság

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.