Gyakori daganatok, amelyeket könnyű megelőzni

A daganatos betegségek kialakulását több okra is visszavezethetjük, például a genetikára vagy a sors és a véletlenek furcsa összjátékára, vagyis olyan dolgokra, amelyekre nincs hatásunk. Ugyanakkor nagyon sok daganattípust befolyásol az életmódunk, sőt a rákos megbetegedések egyharmada megelőzhető lehet.

Az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének (World Health Organization – WHO) az adatai alapján legalább másfélmillió új daganatos beteget diagnosztizálnak évente, ám ezek egyharmada, vagyis nagyjából 500 000 eset megelőzhető lenne. Természetesen, a genetikai kódunkat nem tudjuk megváltoztatni, de még ha a génjeink növelik is bizonyos daganatos betegségekre való hajlamunkat, bizonyos szabályok betartásával jelentősen csökkenthetjük a betegség kialakulásának esélyét.

A statisztikák szerint a rák a második legtöbb áldozatot követelő halálos kór a szív- és érrendszeri betegségeket követően. A gyógyítás esélyeit a korai stádiumban történő diagnózis és a sokféle új terápiás eljárás növeli. Kattintson tovább! Az amerikai Betegségellenőrzési és –megelőzési Központ (Centers for Disease Control & Prevention – CDC) adatai szerint a méhnyakrákos esetek mintegy 93 százaléka megelőzhető, köszönhetően az azt okozó humán papillomavírus elleni védőoltásnak, illetve a rendszeres szűrővizsgálatoknak (ez utóbbiak ugyanis képesek felismerni az abnormális, később daganatokká alakuló sejteket).

A tüdőrákos esetek legnagyobb része, mintegy 70 százaléka a dohányzásra vezethető vissza, így ha leszokunk a cigarettáról, máris jelentős mértékben csökkenthetjük a tüdőrák kialakulásának esélyét (nem is beszélve arról, hogy milyen más krónikus betegségeket előzhetünk meg ezzel a lépéssel). Emellett a passzív dohányzásnak való kitettséget is érdemes csökkenteni.

A dohányzás abbahagyása csökkenti a tüdőrák kialakulását

A dohányzás mellett a túlzott mértékű alkoholfogyasztás is hozzájárulhat bizonyos daganattípusok megjelenéséhez. Az Amerikai Rákkutató Intézet (American Institute for Cancer Research – AICR) adatai szerint a szájüregi és gégedaganatok mintegy 63 százaléka a fokozott alkoholfogyasztásra vezethető vissza, ezért ha naponta csak maximum 1-2 italt iszunk, és jó minőségű italokat választunk (a tömény italok helyett például vörösbort), azzal csökkenthetjük ezen daganattípusoknak a rizikóját.

Több daganattípus is visszavezethető a túlsúlyra , például a kutatások összefüggést mutattak ki a nyelőcső-, illetve a méhszöveti rák és az elhízás között. Ha leadunk néhány felesleges kilót, visszafogjuk a cukros üdítők, finomított lisztből készült élelmiszerek fogyasztását, és több friss zöldséget és gyümölcsöt eszünk, azzal nagyon sokat tehetünk az egészségünk megőrzése érdekében.

A zöldségekben és gyümölcsökben olyan vegyületek is találhatóak, amelyek védik a szervezetünket a szabadgyököktől – ezeket szintén összefüggésbe hozták már a daganatokkal.

A bőr daganatos betegségeinek kialakulásáért (illetve az öregedés látható jeleinek megjelenéséért) a napsugárzás nagymértékben felelőssé tehető. Az UV-sugarak ugyanis károsíthatják a bőr sejtjeit, illetve a rugalmasságáért, feszességéért, fiatalosságáért felelős kollagént és elasztint. A Nap mellett a szoláriumozás is igen ártalmas. Mindig védjük meg a bőrünket a napsütéstől, használjunk rendszeresen fényvédő krémet, az arcunkat, füleinket pedig óvjuk széles karimájú kalappal. Lehetőleg ne tartózkodjunk a szabadban, közvetlen tűző napfényen 11 és 15 óra között. Próbáljunk meg minél jobban vigyázni a gyerekekre: a szakemberek szerint a sugárzás bőrkárosító hatásainak 80 százalékát már azelőtt „begyűjtjük”, hogy elérnénk a felnőttkort.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen vagy derült, napos, száraz időben lesz részünk. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre több helyen élénk, az északkeleti megyékben olykor erős lökések is kísérhetik. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.