Ezt együk, hogy megelőzzük a mellrákot

Egy egyszerű étrendi változtatás negyedével csökkenheti a mellrák kockázatát - állítják amerikai kutatók.

Az Egyesült Államok Nemzeti Rákkutató Intézete (US National Cancer Institute - NCI) a közelmúltban publikálta egy átfogó tanulmány eredményeit. A tudósok több mint 42 ezer - 35 és 74 év közötti - nő étrendjét és ételkészítései módszereit vizsgálták meg. Az alanyokat nyolc éven át követték nyomon. Arra voltak kíváncsiak, hogy milyen összefüggés lehet a táplálkozási szokások és a mellrák kialakulása között.

csirke, csirkehús, szárnyas, baromfi, húsfogyasztás, vörös hús, mellrák, emlőrák, daganatok
Egy egyszerű étrendi változtatás negyedével csökkenheti a mellrák kockázatát. Fotó: 123rf

Meglepő eredmények

A nyolc év alatt összesen 1536 nőnél diagnosztizáltak emlőrákot. Azoknál a nőknél, akik jelentős mennyiségű vörös húst fogyasztottak, 23 százalékkal nagyobb volt a daganattípus kialakulásának kockázata. Azok viszont, akiknek szárnyasok is szerepeltek az étrendjében, 15 százalékkal kisebb eséllyel lettek betegek. Akik pedig teljesen lecserélték a steaket, kolbászt és vadhúsokat kacsára, pulykára vagy csirkére, azoknál átlagosan 28 százalékkal csökkent a mellrák veszélye. Az ételek elkészítési módja (sütés vagy grillezés) és a betegség kialakulása között nem láttak összefüggést a tudósok, ahogyan az alanyok bőrszínét, súlyát, illetve sportolási- és alkoholfogyasztási szokásait tekintve sem.

Tények és tévhitek: mitől alakulhat ki mellrák? A válaszért kattintson ide!

A kutatásban résztvevő nők számára egyébként nem volt ismeretlen az emlőrák elleni küzdelem. Náluk a tanulmányt megelőző időszakban nem diagnosztizálták ezt a daganattípust, de lánytestvérüknél vagy féltestvérüknél igen. Egyes szakértők épp ezért óvatosságra intenek a fenti eredményekkel szemben, hangsúlyozva a genetikai kockázat szerepét.

Egy brit tudós például kiemelte, hogy nagyon kevés annak az esélye, hogy valakinél a vörös húsok fogyasztása miatt alakuljon ki mellrák. Ugyanakkor hozzátette, hogy ennek a fenti kutatásnak az eredményeit is fel lehetne használni, hogy megértsük az étrendünk szerepét a rák esetleges kialakulásában és fejlődésében.

Tényleg rákot okozhat a vörös hús?

Korábbi kutatások eredményei is összefüggésbe hozták már a vörös húsokat a tumorképződéssel. Egyes szakértők úgy vélik, ez a hústípus rákkeltő anyagokat tartalmazhat, ilyenek például az N-nitroso vegyületek vagy az N-glikolil-neuraminsav nevű sziálsav. Azt azonban, hogy a vörös hús tényleg rákot okoz, eddig nem bizonyították egyértelműen a tudósok. Egyelőre az sem teljesen világos, hogy a csirke-, pulyka- és kacsahús fogyasztása miért csökkentheti a mellrák kialakulásának valószínűségét. Egyesek szerint a kisebb zsírtartalom is közrejátszik ebben, illetve az is, hogy általánosságban véve egészségesebben étkeznek, akik a vörös húsok helyett a szárnyasokat választják.

Forrás: dailymail.co.uk

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen lesz az ég, csapadék kizárt. Az északkeleti, keleti szelet a Dunától keletre még az éjféli órákig élénk, északkeleten olykor erős lökések kísérhetik, majd a legtöbb helyen mérséklődik a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 10 és 18 fok között várható, de a hidegre hajlamos helyeken ennél több fokkal alacsonyabb, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő helyeken kissé magasabb értékeket is mérhetünk. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.