Egyszerűen csökkenthető a méhrák kockázata

A méh rákos daganatának kockázata jelentősen csökkenthető rendszeres testmozgással, megfelelő táplálkozással és valószínűleg kávéfogyasztással is - derül ki egy friss kutatásból.

A kutatók állítása szerint az Egyesült Királyságban előforduló méhrákos megbetegedések közel fele - körülbelül évente 3 700 eset - megelőzhető volna, ha a nők aktív életet élnének, illetve megőriznék egészséges testsúlyukat.

A londoni Imperial College munkatársainak beszámolója alapján már naponta félórányi edzés is elegendő lehet a kockázat csökkentéséhez, a World Cancer Research Fund adatai szerint pedig a kávéfogyasztás ugyancsak mérsékelheti a veszélyt. A szakértők viszont úgy vélik, egyelőre nem áll rendelkezésre elegendő tudományos bizonyíték ahhoz, hogy a kávét megelőzésre ajánlják méhrák ellen.

Az Imperial College kutatói összegyűjtötték és újraelemezték a 2007 óta megjelent tanulmányokat, amelyek a betegséget az étrendhez, a testmozgáshoz, valamint a testsúlyhoz kötik.

Bizonyítékot találtak rá, hogy évente körülbelül 3 700 esetet lehetne megelőzni, ha a nők átlagosan 38 percet mozognának naponta. Az Egyesült Királyságban csak a nők 56 százaléka követi a napi testmozgásra vonatkozó ajánlásokat, ami félórányi edzést jelent a hét öt napján, emellett csupán 39 százalékuk egészséges testsúlyú.

"Aki rendszeresen mozog és nincs túlsúlya, annak kisebb a kockázata a méhrák kialakulására, valamint az általános egészségi állapota is jobb" - mondta a szerzőként közreműködő Dr. Teresa Norat.

"A kávéval kapcsolatban megfigyelt összefüggés nagyon érdekes, de további vizsgálatot igényel. Más rákfajtákra gyakorolt hatását is ellenőriznünk kell, mielőtt következtetéseket vonunk le" - tette hozzá Karen Sadler, World Cancer Research Fund elnöke.

A közepes és nagy mennyiségű kávét fogyasztó nők esetében csökkenhet a méhnyálkahártya daganatos elfajulásának esélye - derítette ki egy korábbi kutatás. Azok a nők, akik naponta négy, vagy annál több csészével isznak az élénkítő italból, 25 százalékkal csökkentik esélyeiket a rettegett betegségre. Négy csészénél kevesebb mennyiség nem mutatkozott védő hatásúnak. Ugyanez mondható el a teafogyasztásra is. A koffeinmentes kávé viszont lehet, hogy hatásos, mert két csészénél több 22 százalékkal visszavetette a rák kockázatát.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +34 °C
Minimum: +18 °C

Általában napos, száraz idő várható, de hazánk északnyugati, északi felére időszakosan fátyolfelhők, illetve az északnyugati tájak fölé vastagabb felhők is érkezhetnek. Utóbbiakból a nyugati, északnyugati határvidéken néhány csapadékgóc nem kizárt. A déli, délnyugati szél helyenként megélénkülhet.Késő este többnyire 20 és 29 fok közötti értékekre számíthatunk. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.