Meglepő, de csökkenti a cukorbetegség esélyét

A növényi alapú étrend redukálhatja a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát, derül ki egy friss kutatásból.

A növényi alapú étrenddel ráadásul még jobb eredményeket lehet elérni akkor, ha olyan ételeket építünk be az étkezésünkbe, mint a zöldségek, gyümölcsök, teljes értékű gabonák és hüvelyesek, a finomított gabonákat, a keményítőt és a hozzáadott cukrot viszont kihagyjuk - olvasható abban a tanulmányban, amely a JAMA Belgyógyászat nevű lapban jelent meg.

A növényi táplálkozás így lehet teljes értékű Ha valaki áttér a vegán életmódra, vagy ha étkezését új alapokra helyezve kizárólag növényi eredetű táplálékokat kezd fogyasztani, akkor nemcsak egészsége, hanem a környezet is jól jár. Némi odafigyelésre azért szükség van. Cikkünkben összeszedtük, mire fektessünk nagy hangsúlyt - részletek itt !

23 százalékkal mérséklődött a kockázat

Dr. Qui Sun, a Harvard T. H. táplálkozási tanszékének docense, a bostoni Chan Közegészségügyi Iskola és a fentebb említett cikk vezető szerzője hangsúlyozta: a vizsgálat során megállapították, hogy a növényi táplálkozás átlagosan 23 százalékkal csökkentette a cukorbetegség megjelenésének kockázatát. "A továbbiakban annak a bizonyítására fókuszálunk, hogy ha valaki növényi alapú táplálkozást folytat, és étrendjében különösen nagy hangsúlyt fektet a friss zöldségek, gyümölcsök, teljes értékű gabonák, magvak, hüvelyesek fogyasztására, emellett minimalizálja a cukorral édesített termékek és a finomított szénhidrátok mennyiségét, további 30%-kal csökken az esélye, hogy egyszer 2-es típusú diabéteszt diagnosztizáljanak nála" - részletezte a távlati terveket.

A növényi alapú táplálkozás csökkentheti a 2-es típusú diabétesz esélyét
A növényi alapú táplálkozás csökkentheti a 2-es típusú diabétesz esélyét. Fotó: 123rf

Tom Sanders, a Londoni King's College táplálkozástudományi és dietetikus professzora az Egyesült Királyság Tudományos Médiaközpontja által terjesztett írásbeli nyilatkozatban kifejtette: hiába vegetáriánus vagy vegán valaki, ha nagy mennyiségű hozzáadott cukrot és finomított szénhidrátot visz be a szervezetébe, ráadásul alig mozog valamit, ugyanúgy veszélyeztetett. Hangsúlyozta mindezt azért, mert mint mondta, az orvosok azt már régóta tudják, hogy az egészséges étrend, a rendszeres testmozgás, a normális testsúly és a dohányzás teljes elhagyása szintén védhet a cukorbetegség megjelenésétől.

Többféle növényi alapú étrend létezhet

Tudta? A tanulmány megemlíti, hogy az Egyesült Államokban több mint 30 millió ember cukorbeteg, 95%-uk pedig 2-es típusú diabéteszben szenved. Az érintettek száma világszinten folyamatosan nő: míg 1980-ban kb. 108 millióan voltak, 2014-re ez a szám 422 millióra ugrott a WHO adatai szerint.

A friss tanulmányban korábbi kutatások eredményei is szerepelnek, ezek átnézésekor vették észre a szakemberek, hogy a növényi alapú étrend lelkiismeretes követése attól függetlenül járhat együtt a 2-es típusú cukorbetegség kockázatának csökkenésével, hogy milyen volt az alanyok kora vagy testtömegindexe (BMI). Ha egyébként a BMI 25 és 29,9 között van, az ember már túlsúlyosnak számít, a túlsúly pedig komoly rizikófaktor a cukorbetegség szempontjából.

Az új tanulmány a korábbi kutatásokban foglaltakra támaszkodott, amikor a növényi alapú étrend kritériumait meghatározta, de dr. Qui Sun kijelentette, "rengetegféle étrendet nevezhetünk növényi alapúnak, a szigorú vegán diétától elkezdve a vegetáriánus étkezésig, de azok is ide tartozhatnak, amelyek megengednek némi húsfogyasztást, de a növényi táplálkozás az alapjuk".

A mediterrán diéta jó alternatíva

Így épül fel a mediterrán diéta Igazi szuperétrendről van szó, amelyet ha jól csinálunk, hosszú ideig megőrizheti az egészségünket. Mutatjuk, hogyan épül fel - részletekért kattintson ide !

A vizsgálatból az is kiderült, hogy a növényi alapú étrend kis mennyiségű hússal kombinálva tényleg eredményes lehet. "Ne felejtsük el, hogy az olyan egészséges étrendek, mint például a mediterrán vagy a DASH-diéta , szinte teljesen növényi alapúak. Azok az emberek tehát, akik ezeket követik, már jó úton járnak" - szögezte le Sun. A mediterrán diétát egyébként évek óta a legegészségesebb étrendek között tartják számon. "Gazdag antioxidánsokban, vitaminokban, ásványi anyagokban és rostokban, ezek az összetevők pedig elengedhetetlenek a krónikus betegségek elleni harchoz - emelte ki Rahaf Al Bochi dietetikus.

Forrás: cnn.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +13 °C

Felhőtlen, száraz időre, döntően gyenge vagy mérsékelt légmozgásra számíthatunk.Késő este általában 15, 25 fok várható. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 10 és 17 fok között várható, ennél alacsonyabb értékeket mérhetünk a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg a nagyobb városok belsejében, a magasabban fekvő pontokon és a szelesebb délkeleti és északkeleti tájakon melegebb lesz a hajnal. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.